ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ И ИНСТИТУЦИОНАЛЬНЫЕ ОСНОВЫ УСОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ СИСТЕМЫ ОЦЕНКИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ДОСТИЖЕНИЙ УЧАЩИЙСЯ НА ОСНОВЕ МЕЖДУНАРОДНЫХ ТРЕБОВАНИЙ

Исмаилов Абдували Абдумаликович, Национальный центр международных исследований по оценке качества образования

Авторы

  • Исмаилов Абдували Абдумаликович

Аннотация

В статье рассматриваются нормативно-правовые акты, принятые
для подготовки и внедрения международной программы в национальной системе оценки
качества образования в Республике Узбекистан, а также организации международных
исследований, документы о сотрудничестве с международными организациями и их
содержание. Он также предоставляет краткий обзор исследований PISA, PIRLS, TIMSS
и TALIS, их особенности, о компетенциях, которые студенты будут оцениваться с
помощью этих исследований. Проведется анализ проделанной работы на национальном
уровне, чтобы обогатить воображение средних школ об исследованиях основанные на
новых подходах. Также, основываясь на опыте-тесте и исследованиях, организованных
в соответствии с требованиями международной программы, даются мнения об опыте,
накопленном на пути совершенствования Национальной системы оценки. В конце статьи
приведены выводы автора и рекомендации для успешного участия в международных
исследованиях а также усовершениствованию национальной системы оценки качества.

Библиографические ссылки

Ўзбекистон Республикасининг “Таълим тўғрисида”ги қонуни. ЎРҚ-637-сон, 2020 йил 23 сентябрь.

Ўзбекистон Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёевнинг 2020 йил 24 январдаги Олий Мажлисга Мурожаатномаси. www.president.uz – Ўзбекистон Республикаси Президентининг расмий веб сайти.

Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Ўзбекистон Республикаси Халқ таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиқлаш тўғрисида” 2019 йил 29 апрелдаги ПФ-5712-сонли фармони. www.lex.uz – Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари онлайн миллий базаси.

Ўзбекистон Республикаси Президентининг “2017 — 2021 йилларда Ўзбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йўналиши бўйича Ҳаракатлар стратегиясини «Илм, маърифат ва рақамли иқтисодиётни ривожлантириш йили»да амалга оширишга оид давлат дастури тўғрисида” 2020 йил 2 мартдаги ПФ-5953-сон фармони. www.lex.uz – Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари онлайн миллий базаси.

Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг “Халқ таълими тизимида таълим сифатини баҳолаш соҳасидаги халқаро тадқиқотларни ташкил этиш чора-тадбирлари тўғрисида” 2018 йил 8-декабрдаги 997-сонли қарори. www.lex.uz – Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари онлайн миллий базаси.

Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг “Таълим бўйича Глобал ҳамкорлик гранти — беғараз техник кўмагидан фойдаланган ҳолда «Мактабгача ва умумий ўрта таълимни такомиллаштириш» лойиҳасини амалга ошириш чора-тадбирлари тўғрисида” 2014 йил 30 декабрдаги 371-сон қарори.

Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг халқаро тараққиёт уюшмаси, таълимда глобал ҳамкорлик ташкилоти ҳамда натижаларга асосланган ёндашувлар учун глобал ҳамкорлик ташкилоти иштирокидаги «болаларни эрта ёшдан ривожлантиришни такомиллаштириш» лойиҳасини амалга ошириш чора-тадбирлари тўғрисида” 2020 йил 15 декабрдаги 789-сон қарори. www.lex.uz – Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари онлайн миллий базаси.

Таълим сифатини назорат қилиш давлат инспекцияси ва Халқ таълими вазирлигининг “Халқ таълими тизимида таълим сифатини баҳолаш соҳасидаги халқаро тадқиқотларга тайёргарлик кўришга йўналтирилган таянч мактаблар фаолиятини ташкил этиш ҳақида” қарори. 2020 йил 8-май, 17/23-ққ-сон.

“Халқаро PIRLS 2021 дастурининг асосий тадқиқотларини ўтказиш учун танланган умумий ўрта таълим муассасаларида ўқувчилар билимини баҳолашни юқори савияда ташкил этиш тўғрисида” Таълим сифатини назорат қилиш давлат инспекцясининг 2021 йил 31 майдаги 15*-сон ва Халқ таълими вазирлигининг 2021 йил 31 майдаги 19қ/қ-сон қарори.

Таълим сифатини назорат қилиш давлат инспекцияси бошлиғининг “Инсон капитали индекси – 2019 рейтингида Ўзбекистон Республикасининг тўлақонли аъзо сифатида эътироф этилишини таъминлаш мақсадида умумий ўрта таълим муассасаларида ўтказиладиган тадқиқотнинг тажриба-синов жараёнини ташкил этиш тўғрисида” 2019 йил 6 ноябрдаги 228-сон буйруғи.

Таълим сифатини назорат қилиш давлат инспекцияси бошлиғининг “Инсон капитали индекси – 2019 рейтингида Ўзбекистон Республикасининг тўлақонли аъзо сифатида эътироф этилишини таъминлаш учун маълумот тақдим этиш мақсадида умумий ўрта таълим муассасаларида ўтказиладиган тадқиқотнинг асосий синов жараёнини ташкил этиш тўғрисида” 2019 йил 18 ноябрдаги 235-сон буйруғи.

Таълим сифатини назорат қилиш давлат инспекцияси бошлиғининг “PISA дастури талаблари асосида “Ўқувчилар саводхонлигини баҳолаш бўйича Миллий тадқиқот ўтказиш” тўғрисида” 2020 йил 30 ноябрдаги 180-сон буйруғи.

Таълим сифатини назорат қилиш давлат инспекциясининг “PIRLS 2021 тадқиқоти доирасида тажриба-синов жараёнини юқори савияда ташкил этиш тўғрисида” 2020 йил

октябрдаги 146-сон буйруғи;

Таълим сифатини назорат қилиш давлат инспекциясининг “PISA-2022 дастури тажриба-синов жараёнини халқаро талаблар асосида ташкил этиш тўғрисида” 2021 йил 21 апрелдаги 62-сон буйруғи.

Ўзбекистон Республикаси Халқ таълими вазирлигининг “Ўқувчилар билимининг Давлат таълим стандартларига мослиги даражасини аниқлашнинг амалдаги мониторинг меҳанизмини такомиллаштириш тўғрисида” 2011 йил 17 сентябрдаги 213-сонли буйруғи.

Таълим сифатини назорат қилиш давлат инспекцияси бошлиғининг “REDS халқаро тадқиқотини ташкил этиш тўғрисида” 2021 йил 11 январдаги 4-сон буйруғи; Таълим сифатини назорат қилиш давлат инспекциясининг 2021 йил 4 мартдаги 01-143 ва Халқ таълими вазирлигининг 2021 йил 4 мартдаги 02-02/3-698-сонли қўшма хати;

Таълим сифатини назорат қилиш давлат инспекциясининг 2020 йил 11 ноябрдаги 03-311-сонли хати.

Винсент Грини, Томас Келлаген. Оценка национальных достижений на национальном уровне. Книга 1. Международный банк реконструкции и развития/Всемирны банк, 2008, 2011. Москва, Логос – 2011.

Пру Андерсен, Джордж Морган. Разработка тестов и анкет для национальной оценки учебных достижений. Книга 2. Международный банк реконструкции и развития/Всемирны банк, 2008, 2011. Москва, Логос – 2011.

Винсент Грини, Томас Келлаген. Проведение национальной оценки учебных достижений. Книга 3. Международный банк реконструкции и развития/Всемирный банк, 2008, 2011. Москва, Логос – 2014.

Шляйхер Андреас. Образование мирового уровня. Как вқстроить школьную систему XXI века? / Андреас Шляйхер; [пер. с англ. И.С.Денисенко, И.Ю.Облачно]; предисловие С.С.Кравцова. – Москва: Издательство «Национальное образование», 2019. – 336 с – (Антлогия образования). ISBN 978-96-64-300002 (англ.), ISBN 978-5-4454-1248-9 (рус.).

PIRLS 2021 Assessment frameworks. Ina V.S.Mullis and Michael O.Martin, Editors. Copyright © 2019 International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).

TIMSS 2019 Assessment framework. Ina V.S.Mullis and Michael O.Martin, Editors. International association for evaluation of educational achievement (IEA).

TIMSS 2023 Assessment frameworks. Mathematics. Ray Philpot, Mary Lindquist, Ina V.S.Mullis, Charlotte E.A.Aldrich.

Исмаилов А., Даминов Ҳ., Каримов Н., Тоғаева Г., Каримбердиев Қ., Қосимова З. Ўқувчиларни халқаро тадқиқотларга тайёрлашга мўлжалланган Ахборотнома-2. Умумий ўрта таълим муассасаларининг аниқ, табиий ва филология фанлари ўқитувчилари, соҳа мутахассислари, 7-11 синф, академик лицей ва касб-ҳунар таълим муассасалари ўқувчилари учун мўлжалланган тест топшириқлари тўплами (Ахборотнома 2-сон). “Таълим сифатини баҳолаш бўйича халқаро тадқиқотларни амалга ошириш миллий марказининг матбаа бўлими”.

Тошкент, 2020 йил;

Исмаилов А., Даминов Ҳ., Каримов Н., Аҳмедов Х., Тоғаева Г., Қосимова З. Ўқувчиларни халқаро тадқиқотларга тайёрлашга мўлжалланган Ахборотнома-1. Умумий ўрта таълим муассасаларининг аниқ, табиий ва филология фанлари ўқитувчилари, соҳа мутахассислари, 7-11 синф, академик лицей ва касб-ҳунар коллежлари ўқувчилари учун мўлжалланган тест топшириқлари тўплами (Ахборотнома 1-сон). “Ўқитувчи” Нашриёт-матбаа ижодий уйи, Тошкент, 2020 йил;

Исмаилов А.А., Норбоева Д.А., Манапова Д., Уралова М. “Халқаро тадқиқотларда ўқувчиларнинг ўқиш саводхонлигини баҳолаш” Она тили ва адабиёт фани ўқитувчилари, методистлар ва соҳа мутахассислари учун методик қўлланма. “Шарқ” Нашриёт-матбаа акциядорлик компанияси бош тахририяти, Тошкент, 2019 йил;

Исмаилов А.А., Каримов Н.А., Ҳайдаров Б.Қ., Исмаилов Ш.Н. “Халқаро тадқиқотларда ўқувчиларнинг математик саводхонлигини баҳолаш” Математика фани ўқитувчилари, методистлари ва соҳа мутахассислари учун методик қўлланма. “Шарқ” Нашриёт-матбаа акциядорлик компанияси бош тахририяти, Тошкент, 2019 йил

Исмаилов А.А., Тоғаева Г.О., Акбарова С., Асқарова Д. “Халқаро тадқиқотларда ўқувчиларнинг табиий фанлар бўйича саводхонлигини баҳолаш”. Табиий йўналишдаги фан ўқитувчилари, методистлари ва соҳа мутахассислари учун методик қўлланма. “Шарқ” Нашриёт-матбаа акциядорлик компанияси бош тахририяти, Тошкент, 2019 йил

Исмаилов А.А., Норбоева Д.А., Кучарова К., Қосимова З.А., Аминова Н. “Халқаро тадқиқотларда бошланғич синф ўқувчиларининг ўқиш саводхонлигини баҳолаш”. Бошланғич синф ўқитувчилари, методистлар ва соҳа мутахассислари учун методик қўлланма. “Шарқ” Нашриёт-матбаа акциядорлик компанияси бош тахририяти, Тошкент, 2019 йил.

Исмаилов А.А., Ахмедов Х.П. Бошланғич таълим сифатини оширишда халқаро PIRLS дастурининг аҳамияти. “PIRLS халқаро баҳолаш дастури: назария ва татбиқ этиш истиқболлари” мавзусидаги Халқаро илмий-амалий масофавий конференция материаллари, Тошкент, 2020 йил 13 март, 131-137 б.

Загрузки

Опубликован

2022-11-01