РОЛЬ ГЛАГОЛОВ МЕНТАЛЬНОГОСОСТОЯНИЯ В РАЗВИТИИ ТЕОРИИ СОЗНАНИЯ У БИЛИНГВАЛЬНЫХ РОМСКИХ (ЦЫГАНСКИХ) ДЕТЕЙ
Ключевые слова:
Рома, билингвизм, глаголы ментального состояния, теория созанияАннотация
Глаголы ментального состояния играют важную роль в когнитивном развитие
детей, потому что они предсказывают понимание теории сознания. Целью данной работы является анализ одновременного процесса овладения глаголамиментального состояния в ромском
и болгарскомязыках билингвальнымидетьми Рома.
Библиографические ссылки
Astington, J. W. (1998). Theory of mind goes to school. Educational Leadership, 56 (3), 46-
Booth, J., Hall, W., Robison, G. and Kim, S. (1997). Acquisition of the mental state verb know
by 2- to 5-year-old children. Journal of Psycholinguistic Research, 26(6), 581-603.
de Villiers, J. (2007). The interface of language and Theory of Mind. Lingua, 117 (11), 1858-
Grazzani, I. and Ornaghi, V. (2012)How do use and comprehension of mental-state lan-guage
relate to theory of mind in middle childhood? Cognitive Development, 27 (2), 99-111 https://doi.
org/10.1016/j cogdev.2012. 03. 002
Howard, A., Mayeux, L. and Naigles, L. (2008). Conversational correlates of children’s
acquisition of mental verbs and a theory of mind. First Language, 28 (4), 375-402.
Kyuchukov, H. (2017) “Parno sar papin – White as a swan”, or how metaphors help Roma
children to acquire grammatical categories in Romani. East European Journal of Psycholinguistics, 4(1), 100–113. DOI: 10. 5281/zenodo. 824083
Kyuchukov, H. (2016). Bilingualism and cross-cultural study of language and cognitive
development. Psycholinguistics, 20 (1), pp. 154-161
Kyuchukov, H. (2014) Acquisition of Romani in a Bilingual Context. Psychology of Language and Communication, vol. 18 (3), pp. 211-225.
Kyuchukov, H. (2010), Cognitive development and theory of mind in bilingual children. In:
B. Bokus (ed.), Studies in the Psychology of Language and Communication. Warsaw: Matrix, pp.211-225.
Kyuchukov, H. (2003). Kratko opisaniena romski yaezik v Bulgaria [A short description of
Romani language in Bulgaria]. Veliko Tarnovo: Faber.
Matras, Y. (2002). Romani. A linguistic introduction. Cambridge University Press.
Nixon, S. (2005). Mental state verb production and sentential complements in four-year-old
children. First Language, 21 (1), 19-37.
Pascual, B. et al. (2008) Acquisition of mental state language in Spanish children: a longitudinal study of the relationship between the production of mental verbs and linguistic development.