TECHNOLOGY OF PREPARATION FOR SOCIAL RELATIONS BASED ON THE DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING OF STUDENTS

Authors

  • Гулбаҳор Акрамова

Keywords:

critical thinking, social attitude, elementary school student, educational process, interactive methods, problem situation

Abstract

The following article deals with the process, technology, and methodology of preparing primary school students for social relations on the basis of the development of critical thinking.
The views of researchers from near and far abroad on the development of critical thinking and critical
thinking in students have been studied and analyzed. In primary education, interactive methods
that provide effective results in developing students' critical thinking and preparing them for social relation-ships and opportunities to apply them in practice are covered. The research methodology is
one of the most important parts of the research; it is the general map of the research being conducted,
the research path and the mapping lines leading to the location (result). A technology that develops
critical thinking in primary school students and leads them to the solution of the problem of preparing
them for social relations has been developed and experimented with, and its results are presented.

References

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 07.02.2017 йилдаги ПФ-4947-сонли

фармони. Ўзбекистон Республикасини янада ривожлантириш бўйича ҳаракатлар стратегияси тўғрисида.

Вазирлар Маҳкамасининг 2017 йил 15 мартдаги 140-сон қарори. Умумий ўрта таълим

тўғрисидаги Низомни тасдиқлаш ҳақида.

Вазирлар Маҳкамасининг 2017 йил 6 апрелдаги 187-сон “Умумий ўрта ва ўрта махсус,

касб-ҳунар таълимининг давлат таълим стандартларини тасдиқлаш тўғрисида”ги қарори.

Беспалько В. П. Слагаемые педагогической технологии. М.: Педагогика, 1989.

Дьюи Д. Психология и педагогика мышления / пер. с англ. Н. М. Никольской. – М.:

Совершенство, 1997.

Загашев И. О. Как решить любую проблему. СПб.: Прайм-Еврознак, 2001.

Загашев И. О. Новые педагогические особенности технологии в школьной библиотеке: образовательная технология развития критического мышления через чтение и письмо.

[Электронный ресурс]. – Режим доступа: Ошибка! Недопустимый объект гиперссылки.

Загашев И. О., Заир-Бек С. И., Муштавинская И. В. Учим детей мыслить критиче-ски.

– СПб.: Альянс «Дельта», Речь, 2003.

Заир-Бек С. Развитие критического мышления через чтение и письмо // Директор

школы. 2005. №4. - С. 66 - 72.

Заир-Бек С. И., Марико В. В., Швец И. М. Работа со взрослыми: вверх по горизон-тали

// Перемена: Международный журнал о развитии мышления через чтение и письмо. 2006, т. 7, № 1, С. 11-19.

Заир-Бек С. И., Муштавинская И. В. Развитие критического мышления на уроке:

пособие для учителей общеобразоват. учреждений. М.: Просвещение, 2011.

Мередит К. С., Стил Д. Л., Темпл Ч. Как учатся дети: свод основ: учебное пособие для

проекта ЧПКМ. – М.: 1997.

Цукерман Г. А. Что развивает и чего не развивает учебная деятельность младших

школьников //Вопросы психологии. - 1998. - № 5. - С. 68-81.

Published

2021-01-30