ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ УЧРЕЖДЕНИЯ ЭТАПЫ ОЦЕНКИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ТВОРЧЕСТВА ПРЕПОДАВАТЕЛЬСКИХ КАДРОВ

Позилова Шахноза, Докторант Института педагогических инновatsiй, управления профессиональным образованием и переподготовкой педагогических кадров и их квалификaции (DSc), доцент, PhD.

Авторы

  • Позилова Шахноза TerDU

Ключевые слова:

профессиональное образование педагогов, курс повышения квалификaции, профессиональное творчество, дифференцированный подход, оценивание.

Аннотация

В данной статье представлен анализ деятельности преподавателей профессионального образования на курсах повышения квалификaции на основе дифференцированного подхода. Также даны этапы оценки преподавателей по содержанию модуля, мероприятиям и конечному результату, полученному на практическом занятии.

Библиографические ссылки

UNESCO. (1990). World declaration on education for all. Retrieved https://unesdoc.unesco. org/ark:/48223/ pf0000127583

UNESCO. (2008). Inclusive education: The way of the future. Retrieved http://www.ibe.unesco. org/fileadmin/ user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_ Presentation-48CIE-English.pdf

UNESCO. (2000). The Dakar framework for action. Education for all: Meeting our collective comittments. Retrieved https://sustainabledevelopment.un.org/con tent/documents/1681Dakar%20 Framework%20for% 20Action.pdf

UNESCO. (2015). Education 2030. Incheon Declaration. Towars inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all. Retrieved: http://uis.unesco.org/ sites/default/files/ documents/education-2030-incheon-framework-for-action-implementation-of-sdg4-2016-en_2.pdf

Bondi, R. S., Dahnke, C., & Zusho, A. (2019). How does changing “One-Size-Fits-All” to differentiated instruction affect teaching? Review of Research in Education, 4 3 ( 1 ) , 3 3 6 – 3 6 2 . h t t p s : / / d o i . o r g / 1 0 . 3 1 0 2 / 091732X18821130

Graham, L. J., De Bruin, K., Lassig, C., & Spandagou, I. (2021). A scoping review of 20 years of research on differentiation: Investigating conceptualisation, characteristics, and methods used. Review of Education, 9(1), 161–198. https://doi.org/10.1002/rev3.3238

Blossing, U., Imsen, G., & Moos, L. (2014). The Nordic education model. ‘A School for All’ encounters neo-liberal policy (Vol. 1). Policy implications of research in education. Springer.

Dale, E. L., & Wærness, J. I. (2003). Differensiering og tilpasning i grunnopplæringen: Rom for alle - blikk for den enkelte [Differentiation and adaptation in primary and secondary education and training: Room for all with an eye on the individual]. Cappelen akademisk forlag.

Persson, B. (2010). Individualisering i svensk skola [Individualisation in the Swedish school system]. In N. Egelund (Ed.), Undervisningsdifferentiering – Status og fremblik [Teaching differentiation – Status and pro-spects]. Dafolo 115–128 .

Skaalvik, E. M., & Fossen, I. (1995). Tilpassing og differensiering: Idealer og realiteter i norsk grunnskole. In [Adaptation and and differentiation: Ideals and reality in Norwegian primary education]. Tapir.

The Danish Evaluation Institute. (2011). Undervisnings-differentiering som bærende pædagogisk princip [Teachin differentiation as a leading pedagogical principle]. Retrieved https:// www.eva.dk/eva/projekter/2010/ undervisningsdifferentiering-i-folkeskolen/projektpro dukter/ undervisningsdifferentiering-som-baerende-pae dagogisk-princip

Ravitch, D. (2007). Edspeak: A glossary of education terms, phrases, buzzwords, and jargon. Association for Supervision and Curriculum Development.

Tomlinson, C. A., Brighton, C., Hertberg, H., Callahan, C. M., Moon, T. R., Brimijoin, K., . . . Reynolds, T. (2003). Differentiating instruction in response to student readiness, interest, and learning profile in academically diverse classrooms: A review of literature. Journal for the Education of the Gifted, 27(2/ 3 ) , 1 1 9 – 1 4 5 . h t t p s : / / d o i . o r g / 1 0 . 1 1 7 7 / 016235320302700203

Movlonova S.A. Azotli yuqori molekulyar birikmalar boʻlimini oʻqitishda differensial yondashuv asosida pedagogik texnologiyalarning qoʻllanilishi. //Toshkent davlat pedagogika universiteti Ilmiy axborotlari 2021 yil, 1-son. B-71-75.

Зверева, Н. А. Разноуровневое и дифференцированное обучение как фактор повышения эффективности образователного процесса в СПО / Н. А. Зверева. — Текст : непосредственный // Педагогическое мастерство : материалы ВИИИ Междунар. науч. конф. (г.Москва, июн 2016 г.). — Москва : Буки-Веди, 2016. — S. 35-37. — URL: https://moluch.ru/conf/ ped/archive/191/10700/ (data obraщeniya: 16.03.2023).

Загрузки

Опубликован

2024-06-02