ОСОБЕННОСТИ ИНДИВИДУАЛИЗАЦИИ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ НА НЕЯЗЫКОВЫХ СФЕРАХ

Alimova Nozima Rajabboevna, PhD, senior teacher of Languages department, Bukhara Engineering and Technology Institute

Авторы

  • Alimova Nozima Rajabboevna TerDU

Ключевые слова:

языковое образование; иностранный язык; индивидуализация образования; нелингвистический университет.

Аннотация

Статья посвящена вопросу индивидуализации обучения иностранному языку в неязыковом вузе. Авторы рассматривают понятия «индивидуализация», «дифференциация» и «персонализация», где индивидуализация реализуется в конкретном предмете, персонализация направлена на всю систему образования в целом, а дифференциация дополняет эти два принципа в контексте групповая организация учебного процесса. Проанализировав типологию Е.И. Пас- сова авторы в своем исследовании обобщили те методы и приемы, которые соответствуют личностной и субъективной индивидуализации. Кроме того, был проведен опрос преподавателей английского языка, который показал, что преподаватели готовы реализовать принцип индиви- дуализации, но сталкиваются с проблемами, которые необходимо решить. В статье подробно рассмотрены эти проблемы и сделаны соответствующие выводы.

Библиографические ссылки

Gruzina Y.M., Ponomareva M. A., Firsova I. A., Mel’nichuk M. V. Present-day challenges to an educational system. European Journal of Contemporary Education. 2020;(4):773-785.

Shchukin A. N. Teaching foreign languages: theory and practice. Textbook for teachers and students. 2nd ed. M.: Philomatis; 2006. 416 p.

Klimova I. I., Ganina E. V., Gisin V. B., Melnichuk M. V., Fedorova E. A. Formation of the integral individuality of a first-year student: challenges and prospects. Humanitarian sciences. Bulletin of the Financial University. 2017;3(27):72-78.

Melnichuk M. V., Alisevich M. V. Problems of forming the intellectual culture of a modern student.

Modern science: current problems of theory and practice. Series: Humanities. 2015;(5-6):48-51.

Kondrakhina N. G., Yuzhakova N. E. Algorithm for applying the communicative approach within the framework of foreign language teaching of students. Education and law. 2021;(4):411-415.

Kondrakhina N. G., Yuzhakova N. E. Specificity of individualization within the framework of foreign language teaching of students. The world of science, culture, education. 2021;3(88):366-368.

Skrypnikova N. N. Technology of blended learning: relevance and issues. Vocational education and the labor market. 2018;(3):74-78.

Belogash M. A., Melnichuk M. V. Cognitive aspects of the development of the information and educational environment in higher education in the era of digitalization. Russian humanitarian journal. 2020;(2):123-132.

Voskovskaya A. S., Karpova T. A., Melnichuk M. V. Pedagogical conditions for the formation of communicative and professional competence of students of a non-linguistic university in a digital society. M.: KnoRus LLC; 2019. 162 p.

Galeeva N. L. One hundred techniques for the educational success of a student in the classroom in elementary school. M.: LLC “5 For Knowledge”; 2008. 128 p.

Загрузки

Опубликован

2024-06-24