PRINCIPLES OF FORMATION OF PROGRAMMING COMPETENCES OF 9-GRADE PUPILS ON THE BASIS OF DIGITAL TECHNOLOGIES

Kasimov Feruz Fayzulloyevich, teacher of department of applied mathematics and programming technologies, Bukhara State University

Authors

  • Kasimov Feruz Fayzulloyevich

Keywords:

programming, competence, programming competence, informatics and information technologies, 9th grade, digital technology, mobile application, sandbox, basics of programming, methodology, principle, secondary education.

Abstract

In our country, great attention is paid to issues such as the use of information technologies in every field, digitization and automation of many fields. In this article, the problems encountered in teaching the 9th grade students of informatics and information technology science «Fundamentals of programming», the ways to overcome them, the methodology of teaching this department based on digital technologies and the principles of forming students’ programming competencies based on digital technologies, their classification are mentioned. the use of mobile applications, social networks, sandboxes, which are part of digital technologies, in the lesson is described. On the basis of the stated principles, it is shown that the level of efficiency of teaching the «Fundamentals of Programming» department of informatics and information technologies will be achieved and a positive result will be achieved.

References

Ўзбекистон Республикасининг “Таълим тўғрисида”ги қонуни. www.lex.uz

Ўзбекистон Республикаси Президентининг “2022 — 2026 йилларга мўлжалланган Янги Ўзбекистоннинг тараққиёт стратегияси тўғрисида” ПФ-60-сон фармони. https://lex.uz/ docs/5841063

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 26 ноябрдаги “Замонавий мактабларни ташкил этиш чора-тадбирлари тўғрисида” ПҚ-4537-сон қарори. https://lex.uz/docs/4613683

Закирова Ф.М., Набиулина Л.М. Современные языки программирования: учебное пособие: Мин-во высшего и среднего спец. образования РУз, Национальное общество философов Узбекистана. 2012. -192 с.

Лутфуллаев М.Х. Мултимедиали электрон дарсликлар асосида таълим тизими самарадорлигини ошириш. Таълим ва тарбия. №3. -Т.:2003.

Мўминов Б.Б. «Информатикадан лаборатория машғулотлари учун дастурий таъминот» Педагогик маҳорат. –Бухоро, 2008. -№ 2. –Б. 59-63.

Петухов А.Ю. Формирование информационной компетентности школьников в системе дополнительного образования на примере учебного модуля курса «Программирование». Дисс. ... канд. пед. наук. -Бийск, 2006. -82-95с.

Файзиева М.Р. Информатика ва ахборот технологиялари. Ўқитувчи китоби: умумий ўрта таълим мактабларининг 9-синфи учун ўқув методик қўлланма. -Тошкент: Тасвир, 2020. -112 б.

Файзиева М.Р., Сайфуров Д.М., Хайтуллаева Н.С. Информатика ва ахборот технологиялари: умумий ўрта таълим мактабларининг 9-синфи учун дарслик: - Тошкент: Тасвир, 2020. – 112 б.

http://habr.com/ru/

http://lex.uz/docs/

https://python-scripts.com/ide-for-python

Published

2022-11-10