CULTURAL DIFFERENCES, STEREOTYPES AND SOCIOPSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF COMMUNICATIVE NEEDS IN INTERCULTURAL COMMUNICATION IN THE CONTEXT OF GLOBALIZATION

Jumaev Ulugbek Sattorovich, Candidate of psychological sciences, associate professor. Bukhara State University, Department of Psychology and Sociology

Authors

  • Жумаев Улугбек Сатторович,

Keywords:

Intercultural communication, business communication, cultural diversity, stereotypes, managers, collectivism, psychological needs.

Abstract

This study examines the personal opinion of Chinese employees working in a multicultural environment about the relationship between cultural diversity and the effectiveness of their communication in a multicultural environment. The analysis showed that even if the respondents expressed the negative impact of cultural differences on communication, they also showed a positive attitude towards intercultural interactions. Moreover, ignoring or even disrespect for the different cultural values of the interacting persons was considered a major barrier in intercultural communication, and such barriers can be avoided if the other cultural background is respected. Although it was believed that cultural differences interfered with the work of the respondents and were often a source of dissatisfaction, they did not prevent them from engaging in intercultural communication. The article deals with the socio-psychological patterns of intercultural communication.

References

Аблончи-Михалика Л. (2009). Деловое общение между людьми с разным культурным прошлым. Труды конференции международного журнала искусств и наук, 1 (19), 121-129. 2. Бенедикт, Р. (1934). Образцы культуры. Нью-Йорк: Миффлин. 3. Чейни, Л.Х., и Мартин, Дж.С. (2011). Межкультурное деловое общение (4-е изд.). Река Аппер Сэдл, Нью-Джерси: Пирсон Прентис Холл. 4. Clampitt P.G., & Downs W. (1993). Представления сотрудников о взаимосвязи между коммуникацией и производительностью: полевое исследование. Журнал делового общения, 30 (1), 5-28. 5. Хабрайска Г. (1998), Прототип - стереотип - метафора. В.J. Anusiewicz, & J.Bartmiński (Eds), Język a kultura, Vol. 12: Стереотип как предмет лингвистики. Теория, методология, эмпирический анализ (стр. 116-123). Вроцлав: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej. 6. Хагер М. (2010). Обучение межкультурной коммуникации на

профессиональном языковом курсе. Global Business Languages, 15. Получено 27 ноября 2015 г. с http: docs.lib.purdue.edu.gbl.vol15.iss1.9. 7. Хофстеде Г. (2001). Последствия культур (2-е изд.). Таузенд-Оукс: CA:

Sage. 8. U.S.Jumayev. Globalizasiya i kultura narodov. Vestnik. Xarkov,Ukraina. 2012. - Vipusk 43. - B. 90-97.

U.S.Jumayev Sosialniy psixologicheskiy osobennosti mejdunarodnix i mejkulturnix svyazax chelovechestva. Pedagogik mahorat jurnali. - Buxoro, 2020. - №2. - B. 64-69.

Published

2023-05-14