SCHOOL MANAGEMENT: EVALUATION OF THE PERFORMANCE OF THE DIRECTOR OF A COMPREHENSIVE SCHOOL IN THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Zakirova Madina Rinatovna, PhD, Associate Professor of the Department of Information and Educational Technologies, Tashkent University of Information Technologies named after Muhammad al-Khwarizmi

Authors

  • Zakirova Madina Rinatovna

Keywords:

director, assessment, evaluation, performance indicators, performance efficiency of the director of a general education school

Abstract

Quality education is one of the most important life values. An analysis of the documents that determine the policy in the field of public education indicates the need to evaluate the activities of directors of general education schools. School leadership is a priority in educational policy. The study discusses the role of the principal of a general education school in improving the quality of education and methods for evaluating the activities of directors of general education schools. The results of a study on identifying indicators and criteria for evaluating the effectiveness of school directors are presented.

References

Иванов М.А., Ершова Н.В. Региональный мониторинг эффективности

руководителей образовательных организаций как основа управления качеством

образования // Проблемы современного педагогического образования. 2020.

№69-3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/regionalnyy-monitoring-effektivnostirukovoditeley-obrazovatelnyh-organizatsiy-kak-osnova-upravleniya-kachestvomobrazovaniya

Постановление Кабинета Министров Республики Узбекистан № 345

от 3 июня 2021 г. «О мерах по определению рейтинга общеобразовательных

учреждений среднего и среднего специального образования»

Закирова М.Р. - Профессионально-управленческая компетентность

директора средней общеобразовательной школы и её специфика // XXVIII

Международная научно-практическая телеконференция «Advances in Science

and Technology» // Москва, 2020, С. 18-20

Ўзбекистон Республикаси Халқ таълими вазирининг буйруғи Халк

таълими ходимларини узлуксиз касбий ривожлантириш малака ошириш

Образование и инновационные исследования (2023 год №2) ISSN 2181-1717 (E)

http://interscience.uz 73

курсларининг ўқув режаси, ўқув дастури ва малака талабларини тасдиқлаш

тўғрисида, 2021 йил 28 июндаги 193-сон буйруғи (3 Илова)

Указ Президента Республики Узбекистан от 29.04.2019 г. № УП-5712 «Об

утверждении Концепции развития системы народного образования Республики

Узбекистан до 2030 года»

Указ Президента Республики Узбекистан от 11.05.2022 г. № УП-134 «Об

утверждении национальной программы по развитию народного образования в

— 2026 годах»

Указ Президента Республики Узбекистан от 06.11.2020 г. № УП-6108 «О

мерах по развитию сфер образования и воспитания, и науки в новый период

развития Узбекистана»

Cammack, Paul EOSLATP: Guide for the Evaluation of School Leaders, 2017

European Commission Supporting the Teaching Professions for Better

Learning Outcomes (Commission Staff Working Document) http://eur-lex.europa.eu/

LexUriServ/LexUriServ.do?uri=SWD:2012:0374:FIN:EN:PDF , 2012

Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A. and Hopkins, D. Successful

school leadership: What it is and how it influences pupil learning London, UK:

DfES https://www.researchgate.net/publication/238717790_Successful_School_

Leadership_What_It_Is_and_How_It_Influences_Pupil_Learning, 2006

Rinatovna Z. M., Kabulovna D. S. On the problem of evaluating the

effectiveness of the work of directors of secondary schools in the Republic of

Uzbekistan //EPRA International Journal of Research and Development (IJRD). –

– Т. 7. – №. 8. – С. 191-195.

Zakirova M., To The Problem Of Forming Creative Information-Communication

Competence Of The Principal Of General Education School, 2019 International

Conference on Information Science and Communications Technologies (ICISCT),

Tashkent, Uzbekistan, 2019, pp. 1-4, DOI:10.1109/ICISCT47635.2019.9012061.

Published

2023-04-16