O`QUVCHILARDA KASB-HUNARGA QIZIQISHNI SHAKLLANTIRISH PEDAGOGIK MUAMMO SIFATIDA

Numonova Dildor Umurzoqovna, Navoiy davlat pedagogika instituti, falsafa fanlari doktori, dotsent. Mirzayeva Nargiza Berkinovna, O`zbekiston Respublikasi Ichki ishlar vazirligi Navoiy akademik litseyi, o`qituvchi.

Авторы

  • Numonova Dildor Umurzoqovna,

Ключевые слова:

o`quvchi, kasb-hunarga yo`naltirish, kasb-hunarga qiziqish, qiziqishga shakllanishiga ta`sir qiluvchi omillar, qiziqishning parametrlari, muhim kasbiy sifatlar.

Аннотация

Kirish ma`lumotlarni dolzarbligi. Davlatimizda o`quvchilarni kasbhunarga yo`naltirish va mavjud kasbiy qobiliyatlaridan kelib chiqib kelajakda kasbiy ta`limni davom ettirishlari yoki tanlagan kasblari bo`yicha mehnat faoliyati bilan shug`ullanishlari uchun sharoit yaratish masalasiga alohida e`tibor qaratilmoqda. Maqolada o`quvchilarda kasb-hunarga qiziqishni shakllantirish masalasi pedagogik muammo sifatida tadqiq etilib, ushbu fenomenning mazmuni va mohiyati tahlil qilingan, “kasb-hunarga qiziqish” tushunchasiga aniqlik kiritilib, qiziqishning shakllanish jarayoniga ta`sir qiluvchi ob`ektiv va sub`ektiv omillar yoritilgan.

Metodlar: Muammoga oid ilmiy adabiyotlar tahlili, o`quv xujjatlarini o`rganish.

Natijalar. O`quvchilarni muvaffaqiyatli ijtimoiylashuvining asosiy shartlaridan biri – ularni kasb-hunarga yo`naltirishda kasbiy faoliyat sohasini to`g`ri tanlashlariga yordam berish bo`lib, buning uchun ularni kasb-hunarga yo`naltirishda kasbga moyilliklari va  qobiliyatlari bilan bir qatorda, kasb-hunarning aniq sohalariga qiziqishni dinamik, ongli va turg`un shakllanishiga erishish zarur. Maktablarda o`quvchilar bilan kasb-hunarga qiziqishni shakllantirishga yo`naltirilgan tadbirlarning natijadorligi bunday tadbirlarni tashkil etishda o`quvchilarda shaxsning zarur kasbiy sifatlarini rivojlanganlik darajalari bilan jamiyatning shunday mutaxassislarga bo`lgan ehtiyojlari o`rtasidagi mutanosiblikni hisobga olish bilan uzviy bog`liq.

Xulosalar. O`quvchilarni kasb-hunarga yo`naltirishda asosiy e`tiborni ularning kasbga moyilliklari va  qobiliyatlari bilan bir qatorda, kasb-hunarga qiziqishlarini hisobga olinishi hamda qiziqishlar shakllanishi uchun zarur bo`lgan shart-sharoitlarni yaratishga qaratilishi kerak. Ushbu shartni bajarilishi maktab o`quvchilarida axloqiy va irodaviy xislatlarni hamda kasbiy kompetentlikni rivojlantirish bilan birga muvaffaqiyatli ijtimoiylashuvlarini ta`minlash masalalariga ijobiy ta`sir ko`rsatadi.

Maktab o`quvchilarida kasb-hunarga qiziqish shakllantirish ularga ta`lim va tarbiya berish masalalari bilan bir qatorda muhim yo`nalishlardan hisoblanadi.

Библиографические ссылки

. O`zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 11 avgustdagi “Kambag`al va ishsiz fuqarolarni tadbirkorlikka jalb qilish, ularning mehnat faolligini oshirish va kasb-hunarga o`qitishga qaratilgan hamda aholi bandligini ta`minlashga oid

qo`shimcha chora-tadbirlar to`g`risida”gi PQ-4804-son qarori // https://lex.uz/ docs/4945748 [2]. O`zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021 yil 30 dekabrdagi “Umumiy o`rta ta`lim muassasalarining 10-11-sinflari o`quvchilarini kasb-hunarga tayyorlash chora-tadbirlari to`g`risida”gi 792-son qarori // https://lex.uz/uz/ docs/5800745 [3]. Антипова Л.Г. Проблемы формирования профессиональных интересов у учащихся средних профтехучилищ: Метод. пособие. –М.:Высш. шк., 1987. [4]. Гальперин П.Я. Методы обучения и умственного развития ребенка. М.: Изд-во Моск.ун-та, 1985. - С.3-9. [5]. Гальперин П.Я. Психология как объективная наука. М., 1998 [6]. Грохольская Н.В. Диагностика и развитие профессиональной компетентности инженерно-педагогических работников (психологический

аспект): Дисс. … канд.психол наук. – Т., 1994. [7]. Гулямов Дж.Р., Пантин Р. Система профессиональной ориентации

учащихся в современных условиях // Ж. “Педагогика”, 2014. № 3, - С.14-18 [8]. Климов Е.А. Психологические основы выбора профессии // Психологические аспекты совершенствования труда учителя сельской школы. -М., 1988. [9]. Кон И.С. Открытие “Я”. –М.: Политиздат, 1978. – 366 с.; Психология ранней юности: Кн.для учителя. –М.: Просвешение, 1989. [10]. Кон И.С. Психология ранней юности: Кн.для учителя. –М.:

Просвешение, 1989. 69-бет. [11]. Лурия А.Р. Об историческом развитии познавательных процессов. М.,

[12]. Павлютенков Е.М. Формирование мотивов выбора профессии / Под ред. Б.А.Федоршина.. –Киев.:Рад. школа, 1980. [13]. Психология. Словарь / Под общ. ред. А.В.Петровского, М.Г.Ярошевского.

– М.: Политиздат, 1990. [14]. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. -М., Педагогика, 1956.

. Савин Н.В. Педагогика / Ўқув қўлланма. –Т.: Ўқитувчи, 1983. [16]. Сейтешев А.П. Пути профессионального становления учащейся молодежи. –М.:Выс.шк., 1988. [17]. Чистякова С.Н. Профессиональная ориентация школьников. –М., Педагогика, 1983. [18]. Чистякова С.Н., Захаров Н.Н. Профессиональная ориентация

школьников: Организация и управление. –М.:Педагогика, 1987. [19]. Gulyamov Dj.R., Nurboyev Q.M., Khuzhakulov N.T. Personal professional plan of students as a factor of a targeted organization of proforientation work and a

conscious profession choice / European Journal of Molecular & Clinical Medicine: Volume 07, Issue 07, 2020 / https://ejmcm.com/article_3309.html. -P.960-969.

Загрузки

Опубликован

2023-04-21