COMMUNICATIVE COMPETENCE OF UNIVERSITY TEACHERS AS A FACTOR OF THE EFFICIENCY OF THE EDUCATIONAL PROCESS

Shoyimova Shokhista Sanakulovna PhD in psychology, associate professor. Tashkent Pediatric Medical Institute

Authors

  • Shoyimova Shokhista Sanakulovna

Keywords:

communicative competence, university professors, effectiveness of the educational process, emotional support and motivation of students.

Abstract

This scientific article explores the role of the communicative competence of university teachers in the context of the effectiveness of the educational process. It is explained that communicative competence is a set of skills and qualities that allow a teacher to communicate effectively with students, create a favorable educational environment and provide high-quality knowledge. The article discusses various aspects of the communicative competence of teachers, including the ability to communicate effectively, listen and understand the needs of students, adapt to different styles of learning and interaction. Particular attention is also paid to the ability of teachers to emotionally support and motivate students, thereby creating favorable conditions for their active participation in the educational process.

References

Баранова Е.А. Коммуникативная компетентность преподавателей вузов: сущность и струк- тура // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. - 2015. - № 3. - С. 27-39.

Гордеева Н.В., Константинова Е.В. Коммуникативная компетентность преподавателя вуза:

теоретические и практические аспекты // Педагогическое образование в России. - 2017. - №

- С. 11-17.

Зимняя И.А. Профессионализм преподавателя и его коммуникативная компетентность //

Высшее образование сегодня. - 2016. - № 6. - С. 55-61.

Ковалева Н.В. Коммуникативная компетентность преподавателей вуза: психологические

аспекты // Педагогическое образование в России. -2018. - №1. - С. 6-12.

Степанова Н.А. Коммуникативная компетентность преподавателей высшей школы: психо- лого-педагогический аспект // Вестник Тюменского государственного университета. - 2019. -

Том 25, выпуск 2. - С. 5-16.

Чернова Е.В., Скоробогатова Т.А. Коммуникативная компетентность преподавателя выс- шей школы: проблемы и пути решения // Вестник Московского государственного психоло- го-педагогического университета. - 2017. - № 2. - С. 43-54. Шойимова Ш.С. ТИББИЁТ ОТМ ПЕДАГОГЛАРИНИНГ КАСБИЙ СЎНИШ ДАРАЖАСИ- НИ ЎРГАНИШ //PSIXOLOGIYA Учредители: Бухарский государственный университет. – №.

– С. 130-139.

Шойимова Ш.С., Бижанова А.Б. Личность в профессиональной деятельности. Научно-тео- ретический журнал «Наука, образование и культура» 2017 г. № 9 (24), С 102-104.

Шойимова Ш.С., Шойимова Ш.С. Бўлажак мутахассисларни психологияга оид билимлар

билан қуроллантириш масалалари. Интернаука. Научный журнал № 10(233) Март 2022 г. Часть

С.

Brown, H.D. (2007). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy.

Pearson Education.

McCroskey, J.C., & Richmond, V. P. (1991). Quiet children in the classroom: On improving the

communication skills of introverted students. Language Arts, 68(3), 258-265.

Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes.

Harvard University Press.

Davronov N. I. THE ROLE OF EDUCATION OF A HEALTHY GENERATION IN NATIONAL VALUES //International Journal of Advance Scientific Research. – 2023. – Т. 3. – №. 10. – С. 204-206.

Davronov N. I. DEVELOPMENT OF PHYSICAL QUALITIES IN PRIMARY CLASS STUDENTS THROUGH NATIONAL FOLK GAMES //Educational Research in Universal Sciences. – 2023. – Т. 2. – №. 13. – С. 140-143.

Давронов Н. И. БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚУВЧИЛАРИНИ МИЛЛИЙ ҚАДРИЯТЛАР АСОСИДА ТАРБИЯЛАШНИНГ ПСИХОЛОГИК ОМИЛЛАРИ //PSIXOLOGIYA Учредители: Бухарский государственный университет. – №. 4. – С. 156-159.

Published

2023-11-30