FEATURES OF THE ALGORITHM FOR CREATING JOINT EDUCATIONAL PROGRAMS AS A TOOL FOR INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION
Ismadiyarov Yashin Utkirovich, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Deputy Director for Academic Affairs of the Joint Belarusian-Uzbek Interdisciplinary Institute of Applied Technical Qualifications in Tashkent , Rakhimmirzaev Sanzhar Boturovich, Candidate of Psychological Sciences, Acting Associate Professor of the Department of Psychology of the Faculty of Social Sciences of the National University of Uzbekistan named after M. Ulugbek , Radik Gilazovich Mullahmetov, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Education Quality Control Department of the Joint Belarusian-Uzbek Interdisciplinary Institute of Applied Technical Qualifications in Tashkent Nabiullina Luisa Makhmudovna, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of «Informatics and Methods of its teaching», Tashkent State Pedagogical University named after Nizami , Matnazarova Mehribon Bakhtiyarovna, Doctor of Philosophy (PhD) in Pedagogical Sciences, Head of the Department of Science and Innovation of the branch of the A.I.Herzen State Pedagogical University in Tashkent , Bogatov Jahangir Mukhammadzhonovich, Candidate of Technical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of «Technical Mechanics» of the Belarusian-Uzbek Interdisciplinary Institute of Applied Technical Qualifications in Tashkent
Keywords:
jointly educational program, classification of jointly educational programs, algorithm for creating jointly educational programs, organization of jointly educational programs, internationalization of higher education, student youth, future specialists, mobilityAbstract
The article is devoted to the study of the features of the algorithm for the creation of joint educational programs as a tool for the internationalization of higher education, reveals the generalized classification of joint educational programs, the main stages of their creation: initiation, organization and directly opening.
References
Алексанков А.М., Краснощеков В.В., Мазуренко А.В. Проблемы и перспективы повы- шения качества программ академической мобильности. // Инновatsiонная наука. - 2015. - №10- 3. - С. 127-136.
Артамонова Ю.Д., Демчук А.Л., Караваева Е.В. Совместные образовательные програм- мы вузов: состояние, проблемы, перспективы. - М.: КДУ, 2011. - 56 с.
Баврин П.А., Краснова Г.А. и др. Перспективная модель развития сетевого взаимодей- ствия вузов - участников Болонского процесса. // Журнал: Вестник РУДН, сер. Информатизa- ция образования. – Москва. - №1(2). - 2005. – С. 97-101.
Герасимова М.Г. К вопросу о формировании экономико-организatsiонного механизма повышения эффективности международных образовательных программ. // Проблемы совре- менной экономики. - 2012. - №2 (42). - С.122-127.
Гурулева Т.Л. Совместные образовательные программы России и Китая: состояние и проблемы реализaции. // Высшее образование в России. - 2018. - №12. - С. 93-103.
Краснова Г.А., Сюлькова Н.В. Совместные образовательные программы как инновatsiон- ная форма сотрудничества в рамках единого (общего) образовательного пространства госу- дарств участников СНГ. // Материалы научно-практической конференции «Состояние и про- блемы развития высшего образования в рамках Союзного государства». - Минск, Беларусь, 2009. - С.167-170.
Малышева М.М., Сафир Р.Е. Управление совместными образовательными программа- ми: опыт российского университета дружбы народов. // Университетское управление: практика и анализ. - 2013. - №3 (85). - С. 68-74.
Ноткина Н.А., Погосян В.А. Совместные международные образовательные программы. // Universum: Вестник Герценовского университета. - 2013. - №3. - С. 154-157.
Олейникова О.Н. Совместные программы высшего образования как фактор интернatsiо- нализaции и повышения эффективности программ. // Педагогика и психология образования. - 2014. - №2. - С. 69-79.
Устенова Г.О., Датхаев У.М., Сакипова З.Б. Принципы разработки совместных об- разовательных программ с вузами-партнерами. // Вестник КазНМУ. - 2014. - №3-2. - С. 158- 160.
Хакимов Н., Абдумаликов А. Совместные международные образовательные программы как важная форма подготовки высококвалифицированых кадров в Узбекистане. // Экономика и Образование, №1. - 2021. - С. 181-186.