TYPOLOGY OF FEMALE IMAGES AND CHARACTERS IN THE WORLD’S «WOMAN’S PROSE»
Murtazaeva Feruza Rashitovna, Associate Professor, Doctor of Philology (PhD), department Russian literary criticism Bukhara State University
Keywords:
psychologism, typology, images, character, independence, socio-cultural, individuality.Abstract
This article examines the typology of female images and characters in the world’s women’s prose, based on the works of F. Sagan, J. Austin, Helen Fielding, V. Tokareva, L. Petrushevskaya. In the world’s women’s prose one can find various typologies of female images and characters that reflect various aspects of female psychology and sociocultural context. Romantic Heroine: Characterized by her tenderness, vulnerability, and belief in idealized love. Strong Woman: Represents an independent, purposeful and energetic person. Rebel: This image is characterized by rebellion, a desire for freedom and a rejection of social norms. Victim of circumstances: this is usually a woman who finds herself in difficult life situations, facing misfortune, deprivation and difficult trials. Feminist: such heroines actively advocate for the equality of women and men and fight gender stereotypes and discrimination.
Coquette: This is a woman who uses her attractiveness and charm to achieve her goals. Maternal figure: This image reflects a woman in the role of a mother, who has special qualities and performs an important function in the life of her child.
References
Макарова И.В. (2015). Средства художественной выразительности произведений декоратив- но-прикладного искусства народа коми (текстильные изделия). Человек. Культура. Образование, (4 (18)), 92-99.
ДРОЗД Д. С., НИКОЛАЕВ Д. С., ФЕДОСЕЕНКОВ А. В. Формирование характера. Характер и темперамент //Наука молодых-будущее России. – 2017. – С. 121-123.
Зиганшина Г. Х. Концепт «Характер человека» через призму сегодняшнего дня //Вестник Башкирского университета. – 2013. – Т. 18. – №. 1. – С. 125-132.
Яковенко, Е. П. (2011). Специфика психологического романа Ф. Саган в контексте послево- енной литературы Франции (на примере романа «Bonjour tristesse»). Мировая литература в кон- тексте культуры, (6), 146-150.
Горжая А. А. Психологическая женская проза как объект исследования // Гуманитарные и юридические исследования. – 2020. - №2. – С. 175-181.
Репина А. В. Особенности психологизма в современной женской прозе (на примере про- изведений Л. Улицкой и Л. Петрушевской) // Проблемы школьного и дошкольного образования. – 2012. – С. 67-68.
Пигнастая Д. Г. Специфика «женского письма» // Реализация компетентностного подхода в системе профессионального образования педагога. – 2018. – С. 251-253.
Антипина Е. С., Гилева А. М. Феномен «женской прозы» в современной русской литературе // Global and regional research. – 2020. – №3. – С. 199-204.
. Зульфия Куралбой кизи. Сборник рассказов «Қадимий қўшиқ». (). - Т.: Узбекистан, 2012.С.161-162
Муртазаева, Ф. Р. (2020). Женское видение мира в прозе В. Токаревой.» Своя правда». Мо- лодой ученый, (4), 462-465.
Murtazaeva, F. R. (2019). PSYCHOLOGISM AS A STYLISH DOMINANT IN THE MODERN FEMALE PROSE OF V. TOKAREVA. Theoretical & Applied Science, (10), 717-720.
Муртазаева, Ф. Р. (2020). Типология женских персонажей в прозе Виктории Токаревой. In Современные исследования в гуманитарных и естественнонаучных отраслях (pp. 136-142).
Муртазаева, Ф. Р. (2023). ВНУТРЕННИЙ МИР ЖЕНЩИН В АНГЛИЙСКОЙ «ЖЕНСКОЙ ПРОЗЕ». Инновационные исследования в науке, 2(10), 44-48.