THE CONTENT OF THE DEVELOPMENT OF THINKING OPERATIONS IN THE DEVELOPMENT OF READING SKILLS OF CHILDREN WITH SPEECH DISABILITIES OF PRESCHOOL AGE

Turdalieva Shahlo Husnitdinovna Nizamiy, Tashkent State Pedagogical University, teacher of speech therapy department

Authors

  • Turdalieva Shahlo Husnitdinovna TerDU

Keywords:

teacher, music director, physical education instructor, primary and moderate disabilities, speech therapist, mastering reading and writing.

Abstract

This article describes the developing functions of analyzers and the content of mental operations in the development of reading skills in children with severe speech defects, and analyzes the content of motives and approaches necessary for the effective implementation of reading skills in preschool educational institutions. It is known that an educational environment aimed at the correction and development of primary and secondary disorders of preschool children is a condition for the development of the child’s personality. Taking this into account, this article presents examples of technologies that a specialist can use in the course of his professional activities.

References

Бабанский Ю.К. Избранные педагогические труды. М.: Педагогика, 1989.

Локалова Н.П. Школьная неуспеваемость: причины, психопрофилактика. – СПб.: Питер, 2009. (179) /

Ушакова О.С. Программа развития речи детей дошкольного возраста в детском саду. М., 1994.

Павлова Л.Н. Раннее детство: развитие речи и мышления. М., 2000.

Павлова Л. А. Как формировать навык чтения у младших школьников: практическое посо- бие / под ред. Н. Н. Светловской. М.: Изд-во АРКТИ, 2007.

Турдалиева Ш. Х. Предупреждение нарушений письменной речи у дошкольников с недоразвитием речи. Boshlang‘ich ta’limda xalqaro tajribalar: yangi avlod darsliklari, milliy dastur va raqamli texnologiyalar integratsiyasi Xalqaro ılmıy-amalıy anjuman materıalları.2023-yil, 19-may(383-384)

Турдалиева Ш.X.Развитие навыков чтения - это сложный психофизиологи-ческий процесс у детей с тяжелыми речевыми нарушениями дошкольного возраста. Общество и инновации. 4, 8/S (окт. 2023), 124–127.

Турдиалиева Ш.Х Развитие начальных навыков чтения у детей с тяжелыми нарушениями речи в дошкольном возрасте.,,Мактаб ва хаёт’’ № 7 (179)2023,(36-38)№

Published

2024-07-07