GENDER ANALYSES OF FACIAL EXPRESSIONS IN UZBEK AND DIFFERENT CULTURES

Rakhmatullaeva Umida Khomidovna National University named after Mirzo Ulugbek

Authors

  • Rakhmatullaeva Umida Khomidovna TerDU

Keywords:

amplitude, dynamics, fragment, phenomenon, addressee, tone

Abstract

Facial expression is determined by the communication situation, the communication channel and also has cultural and social context. The perception of facial gestures also depends on a variety of factors and not only on the specific meaning that this or that facial movement has. The description of the mimic gestures differs significantly from their verbal interpretation. The contraction of the muscles of the face makes it possible to express various emotional states of a person: joy, surprise, suffering, anger, sadness, amazement. Effective use of facial expressions, skillful use of facial gestures, the ability to correctly recognize non-verbal signals contribute to effective communication with people.

References

Richmond et al., 2011, 73. https://etheses.bham.ac.uk/id/eprint/7044/1/Richmond16PhD. pdf

Крейдлин Г. Е. Невербальная семиотика: Язык тела и естественный язык. М.: Новое литературное обозрение. -2002. -71

Argyle M. Bodily Communication N. Y. Intrn. University press, 2000.

Тоғай Мурод Лошадь заржавшая вечером.

Саид Аҳмад Потерянные и обретённые –Тошкент: 2014-16

Саид Аҳмад Горизонт –Тошкент: 1976-11.

Примқул Қодиров Звёздные ночи –Тошкент: 1981.

Примқул Қодиров Перевал поколений – Тошкент: 2016.

Николаева Т. М. Жест и мимика в лекции. -М.:2002.

Крейдлин Г. Е., Чувилина Е. А. Улыбка как жест и как слово // Вопросы языкозна- ния. -№4, 2001.

Тархова Л. П. Воспитать мужчину. –М.: Педагогика: 1998.

Бгажноков Б. Х. Адыгский этикет. –Нальчик: 2004.

Мир по-японски. Эстетические и этические ценности в японской культуре: Северо-запад, СПб., 2000.

Сказки из прошлого-1988. -55.

У. Хошимов Дела мира2013. -33.

Published

2024-07-18