RESEARCH OF THE LEVEL OF FORMATION OF CREATIVE INFORMATION- COMMUNICATION COMPETENCE OF DIRECTORS OF SECONDARY SCHOOLS IN THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Zakirova Madina Rinatovna, PhD, Associate Professor of the Department of Information and Educational Technologies, Tashkent University of Information Technologies named after Muhammad al-Khwarizmi

Authors

  • Zakirova Madina Rinatovna TerDU

Keywords:

ICT, creativity, information-communication competence, professional and managerial competence, management, school, school director.

Abstract

The article examines the creative information-communication competence of directors of secondary schools in the conditions of the modern information society. Using a specially developed questionnaire, an analysis of the level of development of this competence is carried out among 102 directors of secondary schools in the Republic of Uzbekistan. The results of the research indicate the predominance of low and medium levels of creative information-communication competence among directors. The conclusion of the research offers recommendations for improving professional development programs for educational managers in order to develop creativity and the effective use of information technology in the management of educational institutions. These measures are aimed at improving the quality of education and adapting it to modern requirements of the information society.

References

Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании / И. А. Зимняя; Исслед. центр пробл. качества подгот. специалистов.

Москва, 2004. 38 с.

Хуторской А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты. URL: http://www.eidos. ru/ news/compet.htm.

Тришина С. В. Информационная компетентность специалиста в системе дополнительного профессионального образования / С. В. Тришина, А. В. Хуторской // Эйдос: интернет-журнал. 2004. 22 июня. URL: http://www.eidos.ru/journal/2004/0622–09.htm.

Sun, Y. and F. Gao. 2019. «Exploring the Roles of School Leaders and Teachers in a School-Wide Adoption of Flipped Classroom: School Dynamics and Institutional Cultures.» British Journal of Educational Technology 50 (3): 1241-1259. doi:10.1111/bjet.12769в.

Vlachopoulos, D. and D. Pitsiavas. 2016. «The Digital Profile of Primary School Principals: Achieving Effective Educational Administration through ICT.» International Journal of Educational Organization and Leadership 23 (3): 17-28.

Nagar, M. A. K., L. A. Rahoo, H. A. Rehman, and S. Arshad. 2019. Education Management Information Systems in the Primary Schools of Sindh a Case Study of Hyderabad Division. doi:10.1109/ ICETAS.2018.8629249.

Акешова М.М., Акешова Н.М., Сеитбеккызы А.С. Психолого-педагогические основы развития креативности // Наука и мир. – 2016. - №2. –Т.3. – С.37-38. URL: https://elibrary.ru/item. asp?id=25688672 Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исследования. Монография. - СПб.: Питер, 2002. - 272 с. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=18805712 Zakirova, F.M., Pozilova, S.K. Creative learning within professional development courses for IT- teachers of higher educational institutions. Novosibirsk State Pedagogical University Bulletinб 8(3), pp. 23-36. DOI: https://doi.org/DOI 10.15293/2226-3365.1803.02 M. Zakirova, «To The Problem Of Forming Creative Information-Communication Competence Of The Principal Of General Education School,» 2019 International Conference on Information Science and Communications Technologies (ICISCT), Tashkent, Uzbekistan, 2019, pp. 1-4, doi: 10.1109/ ICISCT47635.2019.9012061.

Zakirova M. ON THE ISSUE OF FORMING OF INNOVATIVE INFORMATION AND MANAGEMENT ENVIRONMENT OF THE SECONDARY GENERAL EDUCATIONAL SCHOOL

// Sciences of Europe. 2023. №109. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/on-the-issue-of-forming-of- innovative-information-and-management-environment-of-the-secondary-general-educational-school (дата обращения: 29.02.2024).

Закирова М. Р. Профессионально-управленческая компетентность директора средней общеобразовательной школы и её специфика //XXVIII Международная научно-практическая телеконференция «Advances in Science and Technology»//Москва. – 2020. – С. 18-20.

Закирова, М. Р. Формирование инновационной информационно-управленческой среды средней общеобразовательной школы как элемент электронной образовательной среды / М. Р.

Закирова // Интернет-технологии в образовании : сборник материалов XIX Всероссийской научно-практической конференции, Чебоксары, 17–20 мая 2022 года. – Чебоксары: Чувашский государственный педагогический университет им. И.Я. Яковлева, 2022. – С. 93-100. – EDN AJXKDL.

Ильин Е. Психология творчества, креативности, одаренности. - СПб: Питер, 2012. - 448 с.

URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=25320341

Published

2024-10-24