DIAGNOSTICS OF SCHOOL READINESS OF CHILDREN WITH INTELLECTUAL DEFICIENCIES OF PRE-SCHOOL AGE

Amirsaidova Shahnoza, Associate Professor of Tashkent State Pedagogical University named after Nizami, Ph.D, Bozorbayeva Nigora, Graduate student of Tashkent State Pedagogical University named after Nizami

Authors

  • Amirsaidova Shahnoza, Bozorbayeva Nigora TerDU

Keywords:

children with mental developmental disabilities, school, preschool age, readiness for school, voluntary attention, personality.

Abstract

this article is based on the relevance of preparing preschool children for school with a disability in mental development. The article cited the empirical research methodology and results aimed at determining the level of school readiness for children in this contingent.

References

Божович,Л.И. Психологические вопросы готовности ребенка к школьному обучению[Текст]/ Л.И.

Божович//Вопросы психологии ребенка дошкольного возраста. М.: Изд-во АПН, 1996.

Венгер, Л.А. Психологические вопросы подготовки детей к обучению в школе / Л.А. Венгер. М.: Просвещение.1999. 289 с.

Выготский,Л.С. Проблема обучения и умственного развития в школьном возрасте[Текст]:хрестоматия по возрастной психологии / Под ред. О.А. Карабановой, А.И. Подольского. М.: Владос, 1999.

Кравцова, Е.Е. Психологические проблемы готовности детей к обучению в школе / Е.Е. Кравцова. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2012. 267 с.

Мухина,Т.П. Возрастная психология[Текст]:учеб. Для студентов пед. инс-тов/Под ред. Л.А.Венгера. – М. : Просвещение,1995.

Нижегородцева, Н.В., Шадриков, В.Д. Психолого-педагогическая готовность ребёнка к школе / Н.В. Нижегородцева, В.Д.

Шадриков. М.: Гуманитарный центр «ВЛАДОС», 2015. 256 с.

Published

2025-01-03