PEDAGOGICAL DIALOGUE AS A SPECIAL METHOD OF EXPRESSING IDEAS ABOUT EDUCATION AND UPBRINGING
Elyor Abdulvokhidov, associate professor of Namangan State Pedagogical Institute
Keywords:
dialogue, poet-teacher, writer-teacher, audience attention, tandem, inference, proverbs, parables, legends.Abstract
This article examines the issues of modern pedagogy, the answers to which are analyzed in the dialogue between the great writers of our time Chingiz Aitmatov and Mukhtar Shakhanov. The wise conclusions and conclusions presented in their joint work “The Hunter’s Lament over the Abyss” can become the basis for unique pedagogical methods that are effective in the development of education and upbringing.
References
Айтматов Ч., Шаханов М. Плач охотника над пропастью (исповедь на исходе века). Алматы; Руан, 1996.
Айтматов Ч. И дольше века длится день. https://www.litres.ru/book/chingiz-aytmatov/i-dolshe- veka-dlitsya-den-132343/chitat-onlayn. Дата использования источника 12.12.2023.
Лившиц В. Принципы и задачи нейропедагогики. https://proza.ru/2013/02/07/1000. Использовано 12.12.2023.
Абдулвохидов Э. Pedagogical concept of writers as a means of enriching the pedagogical process. // Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Volume 1 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2021: 5.423, December 2021.
Абдулвохидов Э. Педагогическая концепция писателей как средство обогащения педагогического процесса // Science and education Scientific journal ISSN 2181-0842 Volume 2, ISSUE 12, December 2021.
Абдулвохидов Э. Педагогическая публицистика Чингиза Айтматова как особое явление творчества писателя // Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences. Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor volume 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7 www.oriens.uz of “Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences” scientific journal in April 2022.
Абдулвохидов Э. Художественное выражение преемственности поколений трудах Чингиза Айтматова // “Scholar” scientific journal volume 1, issue 35, december, 2023. Scholar, 1(35), 150–160. https://doi.org/10.5281/zenodo.10442301.
Абдулвохидов Э. Переплетение художественной и педагогической мысли в произведениях писателей-философов // International Conference on Advance Research in Humanities, Applied Sciences and Education, Hosted from New York, USA. Jan. 28th 2023, https://conferencea.org.
Абдулвохидов Э. Место и значение художественной литературы в повышении эффективности деятельности учителя // International Conference on Innovations in Applied Sciences, Education and Humanities, Hosted from Barcelona, Spain, Jan. 29th 2023, https://conferencea.org
Абдулвохидов Э. Айтматов-публицист о педагогике // 10th-TECH-FEST-2022 International Multidisciplinary Conference Hosted from Manchester, England 25th Jan. 2023. https://conferencea.org
Абдулвохидов Э. Педагогическая мысль повести Чингиза Айтматова «Белый пароход» // Ilmiy tadqiqotlar, innovatsiyalar, nazariy va amaliy strategiyalar tadqiqi № 4-sonli respublikasi ko‘p tarmoqli, ilmiy konferensiya, 15-dekabr 2022-yil. Research of scientific research, innovation, Theoretical and practical strategies 4 th republic of multifield scientific conference. December 15, 2022.
Балакшина Ю. В. «Авторская исповедь»: к истории названия и жанра. https://www. domgogolya.ru/science/researches/689/#. Дата использования: 07.06.2024
Дьюи Д. Психология и педагогика мышления / Пер. с англ. Н.М. Никольской. - М.: Совершенство, 1997