INDICATORS OF THE EFFECTIVENESS OF INTEGRATION OF PSYCHOLOGY AND RELIGIOUS DISCIPLINES

Арыстанбаева Алия Турганбаевна, докторантка специальности “19.00.07- психология религии” международной исламской академии Узбекистана

Authors

  • Арыстанбаева Алия Турганбаевна TerDU

Keywords:

interdisciplinary integration, content of higher professional education, subject structure of scientific knowledge, logic and structure of personality formation, complex training, learning situations, network educational and methodological complexes, performance indicators.

Abstract

Interdisciplinary integration is considered as a process of mutual coordination of academic disciplines from the point of view of a single, continuous and holistic development of professional activity. From the standpoint of developing competencies, interdisciplinary integration becomes the logical basis for the self- development of a future specialist. The main features and indicators of interdisciplinary interaction in the educational process, the conditions for the successful implementation of interdisciplinary integration in the educational practice of universities are revealed.

References

Белорусов, С.А. Психология духовности, веры, религии / С. А. Белорусов // Журнал практического психолога. – 1998. – № 8. – С. 21–43.

Братусь, Б.С. Образ человека в гуманитарной, нравственной и христианской психологии / Б.С.Братусь // Психология с человеческим лицом: гуманистическая перспектива в постсоветской психологии / под ред. Д.А.Леонтьева, В.Г.Щур. – М.: Смысл, 1997. –С. 67–91.

Криворотова Т.А. Интеграция как фактор развития нового качества образования //Методология и теория педагогики и психологии 52 •2013’1(2): Вестник Московского университета имени С. Ю. Витте. Серия 3: Педагогика. Психология. Образовательные ресурсы и технологии Экономика. Право. Образование: региональный аспект. – Нижний Новгород, 2010. С. 233–238.

Дулина, Г.С. Ценностные приоритеты студенческой молодежи в условиях становления гражданского общества / Г.С.Дулина, А.Н.Захарова // Вестник Чувашского государственного педагогического университета имени И.Я.Яковлева. –2013. –№1 (77). Ч.2. –C.63–67.

Дулина, Г. С. Взаимосвязь религиозности с психологическим здоровьем учащейся молодежи /Г. С. Дулина, Д. Е. Иванов // Вестник Чувашского государственного педагогического университета имени И.Я.Яковлева. –2013. №4 (80). Ч. 1. –С.67–71.

Зенько, Ю. В. Психология и религия / Ю. В. Зенько. – СПб. : Алетейя, 2002. – 384 с.

Психология и богословие: основные предпосылки для интеграции [Электронный ресурс]. Режим доступа:www.religion.in.ua/main/

Психология и христианство: путь интеграции. – СПб.: Иматон, 2007. – 225 с.

Published

2025-03-03