THE ROLE OF THE SYSTEM APPROACH IN THE METHODOLOGY OF TEACHING THE RUSSIAN LANGUAGE

Аripova Halima Аripovna, Associate Professor of Bukhara State University, Candidate of Pedagogical Sciences

Authors

  • Аripova Halima Аripovna

Abstract

The article examines the role of the system approach in the methodology
of teaching the Russian language, where within the framework of this discipline the concept
of system (consistency) is one of the basic categories and is interpreted as a set of the main
components of the educational process that determine the selection of educational material for
classes, forms and methods of its presentation in the lesson. Russian Russian Special attention
is paid to some of the problems and peculiarities of working on Russian vocabulary in Russian
language classes in a foreign-language audience. Within the framework of global integration
trends in higher education, there have been changes in all views on the essence of language
education and its role in the development of individuality. Views on a foreign language as an
academic discipline have also changed. According to scientists, a foreign language is primarily
an educational discipline, and it is necessary to develop technologies for teaching a foreign
language. Integrative tendencies are increasingly reflected in methodological concepts, and
integrative knowledge is generalized knowledge from a set of academic disciplines that have a
common conceptual apparatus, form an integral system and have an interdisciplinary structure.
The Russian language is a leading component of education and a way to know the world. As a
subject and a unique culture, the Russian language provides tools for understanding the world
and a diverse experience: knowledge experience, practical, creative activity experience and
experience of emotional and value orientations. The Russian language, its high role, sufficient
command of it is a condition for self-determination and self-realization. As a communication
channel, the Russian language is productive for the individual in any communicative conditions.

References

Ахманова О. С. Словарь лингвистических терминов. М., 1966. 688 с.

Балыхина Т. М., Игнатьева О. П. Словарь терминов и понятий лингводидактической теории ошибки. М.: Изд-во РУДН, 2006. 121 с.

Булыгина Т. В., Крылов С. А. Система языковая // Большой энциклопедический словарь. Языкознание. М. : 2008. 293 с.

Дейкина А. Д. Преподавание русского языка в школе и вузе в контексте межкультурной коммуникации: материалы междунар. науч.-практ. конф. М. : МПГУ ; Ярославль : РЕМДЕР, 2010. 516 с.

Колесникова А. Ф. Проблемы обучения русской лексике. М. : Рус. яз. 1977. 92 с.

Левицкий Ю. А. Общее языкознание: учеб. пособие. Изд. 4-е. М. : ЛИБРОКОМ, 2009. 266 с.

Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, обучение, оценка. Страсбург, 2001; Русская версия. МГЛУ, 2003. 8 с.

Пулькина И. М., Захава-Некрасова Е. Б. Учебник русского языка для студентов-иностранцев. Изд. 6-е. М. : Дрофа, 2003. 608 с.

Практическая грамматика русского языка для зарубежных преподавателей-русистов / под ред. Н. А. Метс. М., 1985. 240 с.

Покровский М. М. Избранные труды по языкознанию. М., 1959.

Розенталь Д. Э., Теленкова М. А. Словарь-справочник лингвистических терминов : пособие для учителя. 3-е изд., испр., и доп. М. : Просвещение, 1985. 284 с.

Реформатский А. А. Введение в языкознание. 4-е изд. Просвещение. 2001. 536 с.

Соломник А. Б. Язык как знаковая система. Изд. 2-е. М. : ЛИБРОКОМ, 2010. 224 с.

Ширшов И. А. Теоретические проблемы гнездования. М. : Прометей, 1999. 236 с.

Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного : учеб. пособие для вузов. М. : Высш. шк., 2003. 334 с.

Published

2022-11-01