THE CONCEPT OF PSYCHODIAGNOSTIC COMPETENCES AND ITS CONTENT
Shodieva Raikhan Saydullaevna, Teacher of the Department of Psychology of Tashkent State Pedagogical University named after Nizami
Abstract
This article describes the essence of psychodiagnostic competence, the features of the
formation of psychodiagnostic competence in future psychologists, the structure and components
of psychodiagnostic competence, special qualification requirements for psychodiagnostic
specialists, a scientific analysis of internal and external resources of students. At the same
time, psychodiagnostic competence is the identification and solution of diagnostic problems, interpretation of data, psychological conclusion, knowledge of the characteristics, emergence,
formation and development of the human psyche, as well as an adequate assessment of his
abilities and capabilities, positive motivation and a positive attitude towards psychodiagnostic
activities, ideas about the application and the choice of research methods through implementation,
analysis, generalization and presentation.
References
Алферов, А.Д. Опыт и проблемы повышения психологической квалификации
учителя / А.Д.Алферов // Вопросы психологии. - № 4. - с. 116-120.
Гершунский, Б.С. Профессиональная педагогика: учебник для студентов,
обучающихся по педагогическим специальностям, и напрвлениям.-М.:Ассоциация
«Профессиональное образование», 1997. — 512 с.
Зеер, Э.Ф. Профессиональное образование ремесленников-предпринимателей: В
помощь преподавателю /Э. Ф. Зеер. - Юж.-Урал. науч,- образоват. Центр РАО, Челяб. гос.
ун-т. - Челябинск, 2001. - 14 с.).
McClelland D. C. Testing for competence rather than for «intelligence»American
Psychologist // 1973. Vol 28(1). P. 3.
Трофимова, И.Н. Компетентность с точки зрения синергетического подхода
/ И.Н.Трофимова // Развитие и оценка компетентности: материалы конференции. - М :
Институт психологии РАН, 1996. - С.54
Хуторской А.В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты/
А.В.Хуторской.–URL: http://eidos.ru/journal/2002/0423.htm)
Шишов С.Е. Понятие компетенции в контексте качества образования/ С.Е.Шишов
// Стандарты и мониторинг образования. – 1999. – № 2. – с. 16–17