THE ROLE OF PEDAGOGICAL CONSCIOUSNESS AND PEDAGOGICAL POSITION IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL IMAGE
Narziqulova Firuza Botirovna Doctor of Psychology, (DSc), Samarkand state university name Sharof Rashidov
Keywords:
Image, professional image, image of a teacher, psychological and pedagogical model of the image of a modern teacher, pedagogical skill, image, developmentAbstract
The article reveals the psychological and pedagogical aspect of image formation in the professional activities of a teacher. The article presents the main idea of the science of imageology - as a special science about man - the main goal, which is the self-realization of the individual. The structure of a professional image and the principles of its construction are considered.
References
Нарзикулова Ф.Б. Профессиональный имидж – как социально-психологический и педа- гогический феномен, в контексте педагогической деятельности // Когнитивные исследования в образовании [Электронный ресурс] : сб. науч. ст. / Урал. гос. пед. ун-т ; под науч. ред. С. Л.Фоменко; общ. ред. Н. Е. Поповой. – Электрон. дан. – Екатеринбург : [б. и.], 2019. – 1 электрон. опт. диск (CD-ROM).
Юдина Е. Г. Профессиональное сознание педагога: опыт постановки проблемы в совре- менном образовании //Психологическая наука и образование. - 2001. - № 1. - С. 89-101.
Бедерханова В. П. Становление личностно ориентированной позиции педагога: [моно- графия] // - Краснодар, 2001. - 220 с.
Борытко Н. М. Условия становления профессиональной позиции педагога-воспитателя в системе непрерывного образования// Развитие личности в образовательных системах Юж- но-Российского региона: Тезисы докладов. - Ростов-на-Дону, 2001. - Ч. 2. - С. 107-108.