FACTORS AFFECTING THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF A TEACHER
Shoyimova Shokhista Sanakulovna Candidate of psychological sciences, associate professor. Tashkent Pediatric Medical Institute Uzbekistan, Tashkent.
Keywords:
development of professional competence, influencing factors, pedagogical activity, social situation of development, subjective characteristics of the teacher, formation, of professionalism, professional training, innovative approach, quality of education, self- development of the teacher.Abstract
The article examines the following groups of factors that influence the development of a teacher’s professional competence: changes in the teacher’s leading activities, the social situation of development and the subjective characteristics of the teacher. Research works by various authors, publications and empirical studies have made it possible to identify and analyze the key factors that determine the development of a teacher’s professional competence in each of these groups.
References
Анисимова О.А. Психолого-педагогическая компетентность как фактор сохране- ния и укрепления профессионального здоровья учителя: Дисс… канд. психол. наук – М., 2002. – 160 с.
Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производ- ственного обучения. – М.: Высшая школа, 1990. – 119 с.
Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии / Б. Ф. Ло- мов; отв. ред. А. В. Брушлинский, В. А. Кольцова. ⋯ М.: Наука, 1999. 350 с.
Митина Л.М., Митин Г.В., Анисимова О.А. Профессиональная деятельность и здоровье педагога: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. – М.: Издатель- ский центр «Академия», 2005. – 386 с.
Печеркина, А. А. Развитие профессиональной компетентности педагога: теория и практика. Монография / А.А.Печеркина, Э.Э. Сыманюк, Е. Л. Умникова : Урал. гос. пед. ун-т. – Екатеринбург : [б.и.], 2011. – 233 с.
Сластенин В.А., Подымова Л.С. Педагогика: инновационная деятельность. – М.: Магистр, 1997. – 224 с.
Сосновский Б.А. Психология человека в условиях нестабильности // Ежегодник Рос. психол. об-ва – Том 2, вып. 2. – М., 1996. – 86