QIYIN XAYOTIY VAZIYATDA QOLGAN TALABALAR KOPING-HULQI VA ULARNING IJTIMOIY-PSIXOLOGIK XARAKTERISTIKALARI BILAN OʻZARO BOGʻLIQLIGI XUSUSUSIYATLARI (IMKONIYATI CHEKLANGAN TALABALAR MISOLIDA)
Abdukadirova Laura Yulbarsovna Fargʻona davlat universiteti, psixologiya kafedrasi oʻqituvchisi
Ключевые слова:
imkoniyati cheklangan talabalar, invalidlik, koping xulq-atvor, koping- strategiya, xayotiy maqsad, xayot maʼno va mazmunini anglash, moslashish, muammoni yechimini topish, ijtimoiy yordam izlash, voqealarni ijobiy qayta baholash, fantaziya qiilish, psixologik xizmat, psixokorreksiya.Аннотация
Ushbu maqolada imkoniyati cheklangan talabalar koping xulq-atvori xususiyatlari D. Krambo va L. Maholiklarning «Hayot maqsadi» testining (1968) subshkalalar koʻrsatkichlari bilan bogʻliqlik masalalari aks ettirilgan. Imkoniyati cheklangan talabalar xayoti mazmuniga ega boʻlishlari ular tomonidan muammoni yechimini topishga qaratilgan koping-hulqn kuzatilishi haqida xulosa qilingan. Imkoniyati cheklangan talabalarning psixologik farovonligini taʼminlash, xamda ularda davlat va boshqa insonlarga qaram boʻlish, mehribonliklarini suiisteʻmol qilishga moyilliklarini bartaraf etish maqsadida OTMlarda muammolarni yechimini topish, ijtimoiy yordam izlash, voqealarni ijobiy qayta baholash kabi koping-hulq shakllarini rivojlantirish, xayotiy maqsad qoʻyish, xayot maʼno va mazmunini anglash boʻyicha koʻnikmalarini oʻstirishga qaratilgan psixologik yordam va qoʻllab- quvvatlash xizmatlarini takomillashtirish boʻyicha tavsiyalar ishlab chiqilgan.
Библиографические ссылки
Закон Республики Узбекистан, от 15.10.2020 г. № ЗРУ-641. https://lex.uz/ru/docs/5049549
Постановление Президента Республики Узбекистан, от 13.10.2020 г. № ПП-4860. https://lex.uz/ru/docs/5044745
Постановление Президента Республики Узбекистан, от 21.12.2021 г. № ПП-57. https://lex.uz/docs/5789986
Указ Президента Республики Узбекистан, от 01.12.2017 г. № УП-5270. https://lex.uz/docs/3436196
Abdukadirova L. Y. Basic scientific and theoretical approaches on learning coping behavior of students who are in difficult life situations //International Journal of Psychosocial Rehabilitation. – 2020. – Т. 24. – №. S1. – С. 543-550.
Akmalovna, A. F. (2015). Problems of psychology of gender equality in the system of higher education. Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития, 1(13 (eng)), 273-275.
Akramova, F. A. (2020). Main requirements psychological service for families. European Journal of Research and Reflection in Educational Science, Great Britain Progressive Academic Publishing.[Electronic resource], 16-18.
Amirkhan J. H. Criterion validity of a coping measure // J. Pers. Assess. 1994. Vol. 62. № 2. P. 242-261.
Bobonazarovna, Almardanova Salomat. «INTERPRETATION OF STUDENTS’ PROFESSIONAL FORMATION AS A PSYCHOLOGICAL PROBLEM.» EUROPEAN JOURNAL OF INNOVATION IN NONFORMAL EDUCATION 2.4 (2022): 149-150.
Laura, A. (2019). The main approaches to the study of the difficult life situation in socio-psychological research. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 2019.
Lazarus R.S. Psychological stress and the coping process. – N. Y.: McGraw-Hill, 1966. – 466 p.
Lazarus, R.S., Folkman, S. Stress, appraisal and coping. / R.S. Lazarus, S. Folkman. – N.Y., 1984 – 456 p.
Yulbarsovna A. L. SOCIO-PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF FEMALE STUDENTS WITH CHILDREN AS A FACTOR IN THE TRAINING OF HIGHLY QUALIFIED PERSONNEL IN UNIVERSITIES. – 2021.
Абдукадирова Л. Ю. Применение метода аутотренинга в укреплении физического и психологического здоровья студентов в трудной жизненной ситуации //Человеческий капитал как фактор социальной безопасности. – 2022. – С. 8-14.
Анцыферова Л.М. Личность в трудных жизненных условиях: переосмысливание, преобразование жизненных ситуаций и психологическая защита / Л.М. Анцыферова // Психол. журн. – 1994. – T.15. – №1. – С.3–18. 16. Битюцкая Е.В. Трудная жизненная ситуация: критерии когнитивного оценивания // Психол. наука и образование. – 2007. – № 4. – С. 87–93.
Василюк Ф.Е. Психология переживания: Анализ преодоления критических ситуаций. – М.: Моск. гос. ун-т, 1984. – 200 с.
Всемирный доклад об инвалидности. Женева: Всемирная организация здравоохранения и Всемирный банк, 2011 г. https://www.unicef.org/uzbekistan/media/5071/file/.pdf
Исакова, Муаззам Тулкиновна. «PROBLEMS OF THE RELATIONSHIP OF A PERSON’S ATTITUDE TO HEALTH WITH ITS INDIVIDUAL AND DYNAMIC FEATURES.» Современное образование (Узбекистан) 7 (2021): 42-48.
Крюкова Т.Л. Психология совладающего поведения: современное состояние, проблемы и перспективы // Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова. – 2008. – №4. – С.147–153
Малкина-Пых И.Г. Экстремальные ситуации: Справочник практического психолога. – М.: ЭКСМО, 2006. – 960 с.
Нартова-Бочавер С. К. «Coping behavior» в системе понятий психологии // Психологический журнал. 1997. Т. 18. № 5. С. 20–30.
Осипова А.А. Справочник психолога по работе в кризисных ситуациях. – Ростов н/Д: Феникс, 2005. – 315 с.
Осухова Н.Г. Психологическая помощь в трудных и экстремальных ситуациях. – М.: Академия, 2005. – 288 с.
Политова С.П., Исмаилова Н.И. Ученые записки казанского университета. Том 152, кн. 5 Гуманитарные науки, 2010. - С. 213-224.
Ташлыков В.А. Психологическая защита у больных неврозами и с психосоматическими расстройствами. – СПб., 1992. – 24 с.
Юлдашева М. Б., Эргашова З. Экспериментальное изучение чувства одиночество //Universum: психология и образование. – 2021. – №. 5 (83). – С. 31-33.