REFLECTIVE SKILLS AND COMPETENCIES OF A TEACHER

Usmanova Kumush Bakhodirovna, a doctoral student at Samarkand State University named after Sharof Rashidov

Authors

  • Usmanova Kumush Bakhodirovna TerDU

Keywords:

Reflection, reflective competencies, professional competence, key professional competencies, reflective skills, self-development, self-criticism, self-esteem, self-analysis, self-control.

Abstract

In this article we consider the phenomena of reflection and educational reflection as the basis for teachers’ competence to manage their behavior, as well as the ability to interact with the personality of students and reveal the technological side of the educational process. The effectiveness of a good teacher is a combination of a wealth of knowledge, reflective skills and competencies that are constantly developing and enriched. Particularly important, in our opinion, are those that show respect for others, empathy, and congruence. The accumulated practical experience of teachers is not a sufficient condition for professional development. Only constant reflection, analysis and transformation of their own experiences allowed them to develop their skills.

References

Васильев В. (2018). Рефлексия – виды и механизмы ее реализации. В: Книга о размышлении. Пловдив, Университетское издательство Паисия Хилендарского. 26-30 с.

Введенский В. Н. (2003). Моделирование профессиональной компетентности учителя. Педагогика., 10, 51-55 с.

Демидко М. Н. (ред.). (2001). Обучение рефлексивным умениям в средних специальных учебных заведениях: Мн.: РИПО. 200 с.

Дилова М. и Никова Г. (1989). Психологический словарь (перевод с четвертого немецкого издания) Библиографический институт ВЭБ, Лейпциг. 230 с.

Энциклопедия “Психология и поведенческая наука”. (2008). София: Наука и искусство. 235 с.

Метаева, В. А. (2006). Рефлексия как метакомпетентность, Педагогика, 3, 57-61 с.

Рогов Е.И., Кузымина Н.В., Шиян О.М., Ландшир В. (2012). Экономические и гуманитарные исследования регионов. Научнотеоретический журнал. 2, 14 с.

Семенов И. Н., Степанов С. Ю. (1992). Рефлексивный психология и педагогика творческого мышления. Запорожье: ЗГУ. 345 с.

Сидоров С.В., Гаврилов А.Г. (2010). Теоретический предпосылки для проектирования рефлексивной компетентности. Мир наука, культура, образование, 1, 253-256 с.

http://moyuniver.net/refleksivnaya-kompetenciyaiprofessionalnaya-kompetentnostuchitelya/

http://www.webster-dictionary.org/

http://www.vashpsixolog.ru/lectures-on-the-psychology/134- other-psychology/ http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Pedagog/slast/03.php

Published

2024-08-04