KASBIY KOPMETENSIYA HAMDA O‘QITUVCHILARDA KASBIY KOMPETENTLIKNI RIVOJLANTIRISHNING ILMIY-NAZARIY ASOSLARI

Karimova Kamola Komil qizi, Maktabgacha va boshlangʻich ta’lim fakulteti Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi (boshlangʻich ta’lim) ixtisosligi tayanch doktoranti. Buxoro davlat pedagogika instituti

Авторы

  • Karimova Kamola Komil qizi TerDU

Ключевые слова:

kompetensiya, kasbiy kompetensiya, kasbiy faoliyat, ijtimoiy kompetensiya, maxsus kompetensiya, shaxsiy kompetensiya, informatsion kompetensiya, innovatsion kompetensiya, texnologik kompetensiya, xalqaro ilg‘or tajribalar.

Аннотация

O‘qituvchi kasbiy faoliyatini yuksak darajada tashkil etishining yetakchi tamoyillaridan biri o‘ziga xos pedagogik mahoratga ega bo‘lishi hisoblanadi. Pedagogik mahoratning shakllanishi, jarayonda toblanib, takomillashib borishi bevosita muntazam ravishda o‘z ustida ko‘proq ishlash, kasbiy kompetensiya hamda pedagogik qobiliyatlarni rivojlantirib borishni talab etadi. Har tomonlama barkamol shaxsni tarbiyalash, o‘quvchilarning olgan bilimlarini kundalik hayotda qo‘llay olishiga o‘rgatish hamda ularda dunyo miqyosida ta’lim jihatidan yetakchi bo‘lgan mamlakat o‘quvchilari bilan bahslasha oladigan bilim, ko‘nikma, malaka va kompetensiyalarni shakllantirish, albatta, pedagog o‘qituvchilar zimmasida hisoblanadi. O‘qituvchi qanchalik keng doirada fikrlay olsa, ish faoliyatini to‘g‘ri yo‘lga qo‘ya olgan bo‘lsa, davr talabiga muvofiq tarzda mushohada yuritgan holda o‘zida ko‘pgina kasbiy qobiliyatlarni mujassam etgan bo‘lsa, bu nafaqat maktabning kelajagi balki jamiyatning, butun mamlakatning eng katta yutuqlaridan biri sanaladi. Ushbu maqolada kompetensiya, kompetentlik va shu bilan birgalikda kasbiy kompetensiya atamalari yuzasidan izlanish olib borgan olimlarning fikr- mulohazalari o‘rganilib, qarashlaridagi umumiylik hamda bir-biriga zid jihatlari tahlil qilingan. Kasbiy kompetensiyani rivojlantirishga doir bir qancha masalalar nazariy jihatdan o‘z ifodasini topgan.

Библиографические ссылки

O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 29-apreldagi “Xalq ta’limi tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish Konsepsiyasi to‘g‘risida” PF-5712-son Farmoni. https://lex.uz/doss/4312785

O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 15-maydagi “O‘zbekiston Respublikasida kasbiy malakalar, bilim va ko‘nikmalarni rivojlantirish milliy tizimi faoliyatini tashkil etish choralari to‘g‘risida” 287-sonli Qarori. https://lex.uz/doss/4814154

Muslimov N., Usmonboyeva M., Sayfurov D., To‘rayev A. (2015)Pedagogik kompetentlik va kreativlik asoslari. -Toshkent. 120 b.

Axmedova M.T. (2018) Pedagogik kompetentlik. Uslubiy qo‘llanma. T.:Nizomiy nomidagi TDPU.

Asadov Y.M. (2014) Boshlang‘ich ta’limda kompetensiyalarni shakllantirishga yo‘naltirilgan ta’lim paradigmasi // Respublika ilmiy amaliy konferensiyasi tezislari to‘plami. –Toshkent. –10 ‒14 b

Xutorskoy A.V. (2003)Klyuchevyye kompetentsii kak komponent lichnost-no- oriyentirovannoy paradigmy obrazovaniya // Nar. Obrazovaniye. - Moskva. -№ 2. - S. 58-64.

Markova, A.K. (1990) Psikhologicheskiy analiz professional’noy kompetentnosti uchitelya Tekst. / A.K. Markova //Sovetskaya pedagogika. № 8. - S. 82-87. - ISSN 0869-56IX.

Bolotov V.A., Serikov V.V. (2003) Kompetentnostnaya model: Ot idei k obrazavatelnoy programmoy. Pedagogika. № 3.

Slastenin V.A. (2002)Obshaya pedagogika. -Moskva.

Загрузки

Опубликован

2024-08-02