METHODOLOGICAL AND DIDACTIC SUPPORT IN THE EDUCATION OF CHILDREN WITH DISABILITIES

Komilova Malokhat Tashkent University of Applied Sciences acting Associate professor

Authors

  • Komilova Malokhat TerDU

Keywords:

inclusive education, verbal, practical and visual methods, analytical and synthetic activity, of children, explanatory and illustrative, reproductive; problem presentation and heuristic methods, graphic dictation, auditory dictation, Mnemonics, visuals, sensorimotor basis

Abstract

The article deals with the problem of applying methodological and didactic support in teaching children with disabilities. The methods for correctional and pedagogical work with children are studied, which help to transmit, perceive, retain and process educational information in a form accessible to students. The use of active teaching methods that can be used with different age groups and in different conditions, and at different stages of the lesson, as well as the systematic use of specially designed correctional and developmental exercises, techniques, games and activities that correct the shortcomings of the psychophysical development of students with various disabilities and largely smooth out their impaired functions that result in an increase in

References

Применение наглядных методов в обучение в работе с детьми ОВЗ. https://uchitelya.com/ pedagogika/190927-primenenie-naglyadnyh-metodov-v-obuchenie-v-rabote-s-detmi-ovz.html

Степаненко С. Н. Дидактические требования к проектированию и реализации образовательного процесса для детей с ОВЗ

Ермакова П.П. Использование дидактических средств обучения для эффективного включения обучающихся с ОВЗ в активную познавательную деятельность

Strategies for teaching children with learning difficulties. https://www.ldrfa.org/strategies-for- teaching-children-with-learning-disabilities/

6 Strategies to Teach Children with Special Needs. https://www.educationtask.com/strategies-to- teach-children-with-special-needs.html

Т. С. Щёголева «Словесные методы обучения в специальной школе VIII вида».

Хуажева Б. А. «Формы и методы коррекционно-развивающего обучения для формирования связной речи учащихся с ОВЗ»

Комилова, М. О., Исканджанова, Ф. К., & Кахрамонов, А. (2024). ЭФФЕКТИВНОСТИ РЕАЛИЗАЦИИ ГИБРИДНОГО ОБУЧЕНИЯ. IMRAS, 7(1), 25-31.

Комилова, М. О. FAN, TA’LIM VA AMALIYOT INTEGRATSIYASI.

Комилова, М. О., Пулатова, Л., & Атажиев, Ш. М. (2023, June). ЦИФРОВАЯ ПЕДАГОГИКА КАК СРЕДСТВО, ПОЗВОЛЯЮЩЕЕ ПЕРЕВЕСТИ ПРОЦЕСС ОБУЧЕНИЯ НА БОЛЕЕ

КАЧЕСТВЕННЫЙ И ВЫСОКИЙ УРОВЕНЬ. In INTERDISCIPLINE INNOVATION AND SCIENTIFIC RESEARCH CONFERENCE (Vol. 1, No. 10, pp. 58-66).

Комилова, М. О., & Мирзаева, Г. А. (2023). АКТУАЛЬНЫЕ И ПЕРСПЕКТИВНОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ ЗАНЯТИЙ ИСПОЛЬЗУЯ, СМЕШАННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ ОБУЧЕНИЯ В МЕДИЦИНСКОМ ОБРАЗОВАНИИ. Finland International Scientific Journal of Education, Social Science & Humanities, 11(5), 1681-1686.

Олимовна, К. М. (2023). ПОДХОДЫ «РОТАЦИЯ СТАНЦИЙ» В СМЕШАННОМ ОБУЧЕНИИ.

Published

2025-02-17