PEDAGOGICAL REQUIREMENTS FOR IMPROVING METHODOLOGY FOR TRAINING FUTURE SPEECH THERAPISTS FOR DESIGNING CORRECTIVE WORK
Zakirova Sarvinoz Baratovna lecturer at Tashkent State Pedagogical University named after Nizami
Keywords:
correction, methodology, planning, design. competence, integrating ability of a “person”, methodology, professional activity, “competence”, methodological competence, diagnostic, advisory.Abstract
This article is currently addressed to future speech therapists in the context of the Special Methodology for Speech Development in Higher Educational Institutions and the State Educational Standard for Planning and Design of Speech Therapy Work, taking into account qualification requirements that need to be improved and popularized. sample training programs, curriculum, educational and methodological complex, trainings with an intellectual and cognitive approach to the content of teaching aids. In particular, the scope of opportunities for “Planning and designing speech therapy work” in improving the methodological training of future speech therapists has been determined. As a result of the analysis, the development of students’ competencies and creative ideas of critical thinking in classes on designing correctional work for future speech therapists is scientifically substantiated.
References
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 8-oktyarbda ―O‘zbekiston Respublikasi Oliy Ta‘limi Tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‗g‗risida‖gi PF-5847-son Farmoni.
Azizxodjaeva N.N. O‗qituvchi mutaxassisligiga tayyorlash texnologiyasi. – T., 2000.
Аmirsаidоvа Sh. Bo‘lajak pedаgоgikа tаrаqqiyоtidа Shаrq mutаfаkkirlаri g‘оyаlаrining о‘rni. Ped.fаn.nоmz. diss. аvtоref. –T.: 2006. -21 b.
Ayupova M.Yu. Logopediya. “O‘zbekiston faylasuflar milliy jamiyati” nashryoti ., Toshkent - 2011y.
5.Выготский JI. С. Проблемы дефектологии. — М.: Просвеще¬ние, 1995. — 527 с.
Гребенев, И. В. Методическая подготовка студентов университетов / И. В. Гребенев // Педагогика. - 1996. - № 1. - С. 37-40
7. О.Y.Bоzоrоv Bо‘lаjаk lоgоpedlаrni metоdik kоmpetensiyаlаrni rivоjlаntirish Ped. fаnl. nоm. diss… - T., 2021.
8.Зимняя, И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании / И. А.
Зимняя. — М. : Исслед. центр пробл. качества подгот. специалистов: 2004. - 56 с.
Ковалева, И. В. Развитие научно-методической компетентности педагогов в условиях образовательного выбора : автореф. дис. ... канд. пед. наук / И. В. Ковалева. - Мурманск, 2007. - 18 с
Круглов Ю. Г., Пивоварова Н. П. Проблемы подготовки учи¬телей-дефектологов в педагогических институтах // Дефектология.1996. — № 1. — С. 4—10.
Ландшеер, В. Концепция «минимальной компетентности» /I В. Ландшеер // Перспективы. - 1988.-№1.- С. 27 — 28.
Лебедева, О. В . Развитие методической компетентности учителя каксредство повышения эффективности учебного процесса в общеобразовательной школе ,: автореф. дис канд. пед. наук / О. В. Лебедева. ГОУ ВПО «НГАУ», 2007. - 6 с
Леонтьев, А. Н. Общее понятие деятельности / А. Н. Леонтьев // Хрестоматия по возрастной психологии : учеб; пособие для студентов / сост. Л. j М. Семенюк ; под ред. Д.И. Фельдштейна. — М; : Международная педагогическая академия, 1994. - С. 112-121.
Лукьянова, М. И. Профессиональная компетентность педагога : теоретический анализ понятия / М. И. Лукьянова // Управление Дошкольным Образовательным Учреждением. - 2007. - № 1 (35). - С. 8-15.
Чичерина, Д.Нуркельдиева ва Е.Бондареваларнинг “Бўлажак дефектолог-кадрларни тайёрлашда инновацион ёндашувлар” номли монографияси T., 2016. – 82 b.