THE CONCEPT AND CLASSIFICATION OF PSYCHOSOMATIC DISORDERS

Sharipova Mushtari Tolibjon kizi, The applicant of the Department of Psychology and Sociology of Bukhara State University

Authors

  • Sharipova Mushtari Tolibjon kizi TerDU

Keywords:

teenager, psychosomatic disorders, etiopathogenesis, psychosomatics, conversion symptom, functional syndrome, «coronary personality type», «ulcerative personality type», «hypertensive type», «allergic type», «type prone to damage».

Abstract

Given the individuality of the problems of social adaptation, it is important to consider them in the context of both personal motives and values, as well as psychological and physiological characteristics of students. This highlights the need for a deep understanding and a comprehensive approach to the adaptation of adolescents with psychosomatic disorders in the learning environment. The study of ways to adapt such adolescents to the learning environment helps in the development of effective methods of psychological support and social integration, which is extremely important for educational institutions and society as a whole. This study provides new approaches to understanding and solving psychosomatic problems in adolescents, providing a deeper understanding of their needs and behavior.

References

Барлас Т.В. Особенности социально-психологической адаптации при психосоматический и невротических нарушениях. //Психологический журнал Т 15 №6, 1994

Эверт Лидия Семеновна, Потупчик Татьяна Витальевна, Зайцева Ольга Исаевна, Паничева Елена Сергеевна, Соловьева Александра Александровна, Гришкевич Наталья Юрьевна, and Бахшиева Светлана Алексеевна. «Социально- психологическая адаптация подростков в современной образовательной среде» Российский педиатрический журнал, vol. 18, no. 6, 2015, pp. 14-19.

Исаев Д.Н. Психосоматические расстройства у детей. СПб.: Питер; 2000.

Андреева Г. М. и др. Социальная психология. – М. : Аспект Пресс, 2005.

Александровский Ю. А. Состояния психической дезадаптации и их компенсация: пограничные нервно-психические расстройства. – 2005

Немов Р. Психология. Книга 3. Психодиагностика. Введение в научное психологическое исследование с элементами математической статистики. – Litres, 2017.

Растова Л. М. Социальная адаптация личности в коллективе //Дисс. канд. фил. наук, Барнаул. – 2008.

Шпак Л. Л. Социальная дезадаптация: признаки, механизмы, уровни // Социологические исследования. – 2012. – №. 3. – С. 50-55.

Эверт Лидия Семеновна, Потупчик Татьяна Витальевна, Крысенко Людмила Васильевна, and Паничева Елена Сергеевна. «Характеристика астенического синдрома у детей первого года обучения в школе» Российский педиатрический журнал, vol. 17, no. 2, 2014, pp. 37-40.

Долгова Валентина Ивановна, and Бецкова Наталья Валерьевна. «Психофизиологические проблемы учащихся с расстройствами поведения» Вестник Южно-Уральского государственного гуманитарно-педагогического университета, no. 1, 2017, pp. 54-61.

Суворинова Наталья Юрьевна (2018). Синдром дефицита внимания с гиперактивностью у детей и подростков: возможности современной терапии. Педиатрия. Consilium Medicum, (3), 99-106.

Кузьмина, Е. С. Психолого-педагогическая характеристика школьной дезадаптации / Е. С. Кузьмина. — Текст : непосредственный // Молодой ученый. — 2019. — № 18 (256). — С. 8-12. — URL: https://moluch.ru/archive/256/58588/ (дата обращения: 20.06.2024).

Janice D. Key, Ronald Т. Brown, Linda D. Marsh, Eve G. Spratt, Julie C. Recknor. Depressive Symptoms in Adolescents With a Chronic Illness. -Children’s Health Care. Volume 30, Issue 4, Page 283-292, 2001.

Paige L.Z. (1993). The identification and treatment of school phobia. Silver spring, MP: National Association of school Psychologists.

Stress and Adaptation in Mothers of Children With Cerebral Palsy Manuel et al. J. Pediatr. Psychol.2003; 28: 197-201.

Published

2025-03-03