FORMATION OF ENVIRONMENTAL SKILLS OLDER PRESCHOOL CHILDREN IN RESEARCH ACTIVITIES
O. G. Filippova, Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Pedagogy and Psychology of Childhood of the South Ural State Pedagogical University, Chelyabinsk, Russia. I. V. Spiridonova, Educator of the Municipal Preschool Educational Organization of kindergarten No. 51 of the city of Kopeysk, Chelyabinsk region, Russia
Keywords:
Keywords: ecological education, ecological skills, research activity, the principle of nature conformity, motivational, cognitive-activity, reflexive criteria, psychological and pedagogical conditions, organization of joint activities, skills of careful attitude to nature, environmental responsibility.Abstract
Abstract: The problem of the formation of environmental skills of older preschool children in research activities is investigated and the effectiveness of the developed program «Learn and protect» in the practice of preschool educational organizations is described. The scientific and methodological literature and programs on environmental education of preschool children were studied. Psychological and pedagogical conditions for the formation of environmental skills in the research activities of preschoolers in the practice of preschool educational institutions have been developed and implemented.
References
Бабаева Т.И. Примерная образовательная программа дошкольного образования /Т.И Бабаева, А.Г Гогоберидзе, О.В. Солнцева и др.//Спб:
ООО Издательство «ДЕТСТВО-ПРЕСС», 2014– 280с.
Савенков А.И. Противодействие исследовательскому поведению ребенка в современном образовании/ А.И. Савенков // Высшее образование в России. – 2012 №8-9. С.67-73.
Филиппова, О. Г., Батенова, Ю. В., Прохорова, А. А. Теоретикопрактические аспекты развития эмоционально-нравственной культуры у детей старшего дошкольного возраста [Текст] / О. Г. Филиппова, Ю. В. Батенова, А. А. Прохорова // Азимут научных исследований: педагогика
и психология. – 2021. – Т. 10, № 3(34). – С. 269-273.
Кадырова, Р. М. Проблема экологического воспитания
дошкольников в современной педагогической теории [Текст] / Р. М.
Кадырова // Педагогическое мастерство: материалы V Междунар. науч. конф. (г. Москва, ноябрь 2014 г.). – Москва : БукиВеди, 2014. – С. 160- 162.
Коджаспирова, Г. М. Педагогический словарь [Текст] / Г. М.
Коджаспирова, А. Ю. Коджаспиров. – Москва : Академия, 2015. – 176 с.
Колосова, И. В. Подготовка будущих воспитателей к формированию у детей старшего дошкольного возраста исследовательских умений [Текст] / И. В. Колосова, О. Г. Филиппова // Вестник Челябинского
государственного педагогического университета. — 2019. — № 5. — С. 195-213.
Психолого-педагогическое сопровождение образовательного
процесса в условиях изменяющегося пространства детства: коллективная монография [Текст] / И. Е. Емельянова, О. Г. Филиппова, С. Д. Кириенко
[и др.] ; под науч. ред. О. Г. Филипповой. — Челябинск : Издательский центр «Титул», 2018. — 340 с
Рыжова, Н. А. Экологическое образование в детском саду [Текст]
/ Н. А. Рыжова. – Москва : Карапуз, 2011. – 432 с.
Рындина А. Г. Особенности применения метода проектов в
детском саду в условиях реализации ФГОС дошкольного образования / А. Г. Рындина // Детский сад от А до Я. -№ 5. - № 5 (71). - 2014.- С. 131-141.
Ясвин, В. А. Психология отношения к природе [Текст] / В. А.
Ясвин. – Москва : Смысл, 2018. – 234 с.
