METHODOLOGICAL PRINCIPLES OF DEVELOPING HEURISTIC THINKING OF PRIMARY CLASS STUDENTS WITH THE HELP OF ORAL EXERCISES
Xurramov Rustam Sayfiddinovich Termiz State University, teacher of «Primary Education» Termez, Uzbekistan
Keywords:
game, verbal exercise, tool, heuristic ability, methodology, activity, result, ability.Abstract
This article discusses the importance of using goal-directed oral exercises in the development of the logical thinking of elementary school students. It is known that there is a need to determine effective methods of organizing lessons aimed at developing logical thinking in primary school students. The unity of theory and practice based on the content of education is scientifically researched in this article. The effectiveness of using integrated education in extracurricular activities and giving assignments that are considered effective in world experiences are shown on a scientific basis. In particular, the quality of goal-oriented questions and oral exercises presented in this process is revealed by the example of world experience.
References
Лернер И.Я. Процесс обучения и его закономерности. – М. Педагогика, 1992. 174 с.
Махмутов М.И. Мактабда муаммоли т а ъ л и м н и ташкил қилиш. – Тошкент: 1981. -185 б.
Хамрақулов А. Активизация творческой деятельности учащихся в процессе решения геометрических задач в неполной средней школы. Автореф. дисс. канд. пед. наук. – М.: 1992. -16 б.
Янгабаева Е. Теория и практика обучения математики младших школьников Узбекистана. Дисс. в виде научн. докл. ... докт. пед. наук. – Т.: 2002. -63 б.
Каримова В.М. Суннатова Р. ва бошқалар. Мустақил фикрлаш. Академик лицейлар ва касб-ҳунар коллежлари учун ўқув қўлланма.- Т.: Шарқ, 2000.- 112 б.
Каримова В, Нишонова З. Мустақил ижодий фикрлаш ва шахснинг ҳиссий, иродавий ва интеллектуал ҳислатлари орасидаги боғланиш // Ж. Халқ таълими, 2001. № 3-6.-Б.-64-69.
Адизов Б.Р. Бошланғич таълимни ижодий ташкил этишнинг назарий асослари. Пед. фанл. докт. илм. дараж. олиш учун ёзилган дисс. –Т.: 2003. -280 б.
Махмутов М.И. Организация проблемного обучения в школе. –М.: Просвещение, 1977. -240 с.
Ҳамроев, Р. (2014). Бошланғич таълимни ижодий ташкил этиш истиқболлари. Вестник каракалпакского государственного университета имени Бердаха, 22(1), 53-58.
Sayfiddinovich, R. K. (2022). The importance of using ethnopedagogy in primary school students. Ta’lim va rivojlanish tahlili onlayn ilmiy jurnali, 2(4), 92-97.