PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF CHILDREN WITH CEREBRAL PALSY
Sharipova Mushtariy Tolipjon kizi 2-year master’s student of Tashkent State Pedagogical University named after Nizami
Keywords:
cerebral palsy, personal development, personality formation, cognitive sphere, cognitive processes, delayed mental development, CNS, motor sphere, speech sphere, mental sphereAbstract
In modern socio-economic conditions of society development, psychological science and practice are faced with the tasks of finding the most optimal systems for teaching and raising children with different educational needs and opportunities. The main problem is the increase in the number of children with cerebral palsy. The article provides a general description of children with cerebral palsy, given that they will need assistance in social adaptation.
References
Шавкат Мирзиёев раислигида олий таълим масалаларига бағишланган видеоселектор йиғилишида сўзлаган нутқи. 16 июнь, 2021 йил.https://www.gazeta.uz/uz/2021/06/16/high-education/
Рейнголд Г. Умная толпа: новая социальная революция / Пер. с англ. А. Гарькавого. – М.: ФАИРПРЕСС, 2006. – 416 с.
Воротницкий Ю. И. Электронное обучение // Цифровая трансформация. Основные понятия и терминология: сб. статей / редкол.: А. В. Тузиков (пред.) [и др.]. – Минск: Беларус. навука, 2020. – С. 156– 159.
Kwiecinski Z. Pedagogie postu. – Krakow: Impuls, 2012. – 442 s.
Нанси Ж.-Л. Складка мысли Делеза // Vita cogitans. – 2007. – № 5. – С. 149–156.
Касаткина Н. Э., Красношлыкова О. Г., Руднева Е. Л., Семенкова Т. Н., Леванова А. Е. Опережающая система подготовки кадров для региона в образовательных и профессиональных организациях // Профессиональное образование в России и за рубежом. – 2020. – № 3 (39). – С. 15–20.
Reigeluth C., Beatty B., & Myers R. Instructional-design theories and models: The learner-centered paradigm of education (Volume IV). – New York: Routledge, 2016. – 464 p.
Бабосов Е. М. Основные принципы становления национальной инновационной педагогической системы в Беларуси // Педагогическое образование в условиях трансформационных процессов: методология, теория, практика = Teacher education in the context of transformation processes: methodolody, theory and practice: материалы V междунар. науч.-практ. конф., Минск, 20 окт. 2011 г. / Белорус. гос. пед. ун-т им.
М. Танка; под науч. ред. А. В. Торховой, З. С. Курбыко. – Минск: БГПУ, 2012. – С. 424–426.
Поппер К. P. Нищета историцизма / Пер. с англ. – М.: Прогресс – VIA, 1993. – 187 с.
Szkudlarek T. Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu. – Kraków: Impuls, 2009. – 151 s.