BASIC DOMINANTS OF THE MODERN PARADIGM OF HIGHER EDUCATION
Filippov Olgerd Alexandrovich, Rector of the Navoi branch of non-governmental educational institution of higher education “PROFI UNIVERSITY”
Keywords:
educational paradigm, education, globalization, internationalization, transnational education, academic mobilityAbstract
Reviewing the traditional paradigm of higher education system, due to the objective need of society in the individual who performs and practically realizes his aptitude and mission in various types and areas of social practice, since under the conditions of the transformation of economic, socio- political and public relations, a significant modernization of the content and structures of vocational education in accordance with the requirements of society and the level of training specialists. Education as a system consists of many elements: subjects, objects, management, training, education, norms, standards and programs, rules, content, principles, methods and means of teaching, technologies, results, hierarchical levels, etc. The nature of the research determines the perspective of considering education as a subsystem of the social system, as well as the research methodology based on systemic and sociocultural approaches. In modern society, educational models are currently in use in the global education process: modern educational paradigms (N.A. Alekseev, Sh.A. Amonashvili, E.A. Bondarevskaya, V.I. Zagvyazinsky, S.V. Kulnevich, V.V. Serikov and others); the paradigm of quality education, focused on the realities of modern society and the prospects for the development of civilization (I.M. Ilyinsky); conceptual ideas of «educational society», «advanced development of higher education» (N.A. Seleznev, A.I. Subetto, etc.). This article examines a dynamic system with the constantly changing content of higher education based on the wide use of scientific and technical achievements, and the structure of which is adapted to social and cultural conditions.
References
Альтбах Ф.Г. Глобализaция и университет: мифы и реалии в мире неравенства //Alma Mater.2004.№11.С. 39.
Ахиезер А.С. Об особенностях современного философствованиями: (взгляд из России) // Вопросы философии 1999. № 9. С. 12.
Балмасова Т.А. «Третья миссия» университета - новый вектор развития? // Высшее обра- зование в России. 2016. № 9-9 (204). С. 48-55.
Береговая О.А., Кудашов В.И. Интернatsiонализaция высшего образования в условиях глобализaции // Перспективы науки и образования. 2019. № 3 (39). С. 38.
Блауберг И.В., Юдин Э.Г. Становление и сущность системного подхода. М.: Наука, 1973. 270 с.
Бондаревская, Е.В. Педагогика: личность в гуманистических теориях и системах воспи- тания / Е.В. Бондаревская, С.В. Кульневич. - М. - Ростов н/Д, 1999. - С.216.
Гидденс Э. Последствия современности / пер. с англ. Д.А. Кибальчич, Г. Ольховского; ред. А.А. Веретенников. М.: Праксис, 2011. С. 37.
Грехнев В.С. Образование как социальный феномен и объект исследования // Вестн. Мо- сковского ун-та. Серия 7. Философия. 2010. № 6. С. 77.
Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения. - М., 1986.
Кудашов В.И. Стратегии и сценарии развития высшего образования в условиях глоба- лизaции // Философия образования. 2012. № 6 (45). С. 78-82.
Лапин Н.И. Социокультурный подход и социетально- функциональные структуры // Со- циологические исследования. 2000. № 7. С. 3.
Михалина О.А. Сравнительный подход в философии образования. Новосибирск: Изд. НГПУ, 2007. С. 35.
Огурцов А.П., Юдин Э.Г. Деятельность // Новая философская энциклопедия. Библио- тека Института философии РАН. URL: https://iphlib.ru/library/collection/newphilenc/document/ HASH6e4b209660a1b926ebfc6e (дата обращения:10.07.2023).
Панарин А. С. Глобализaция // Глобалистика: энциклопедия / гл. ред. И. И. Мазур, А. Н.
Чумаков; Центр научных и прикладных программ «ДИАЛОГ». М.: Радуга, 2003. С. 183.
Поляков А.А., Савчук И.И. Бизнес-моделирование. М.: АРИОН. 2007. С. 5.
Пую Ю.В. Высшее образование в экстремальных условиях или что показала пандемия // Высшее образование в современном мире: монография / Сост. и ред. М. Ле Шансо, И.Е. Со- коловская. М., 2020. С. 100.
Ридингс Б. Университет в руинах / пер. с англ. А. М. Корбута; Гос. ун-т Высшая школа экономики. М.: Изд. дом гос. ун-та Высшей школы экономики, 2010. 304 с.
Розов Н.С. Методологические принципы ценностного прогнозирования образования // Социально-философские проблемы образования. М., 1992. С. 10.
Руденко В.А. Глобализaция образования и проблема сохранения ценностей культуры // Теория и практика общественного развития. 2012. № 6. С. 57.
Рыбаков Н.С. Параметры образования // Вестн. Российского философского общества. 2002. № 2. С. 63.
Скотт П. Глобализaция и университет // Alma Mater. 2000. № 4. С. 3-8.
Срничек Н. Капитализм платформ / Пер. с англ. и науч. ред. М. Добряковой М.: НИУ ВШЭ, 2019. 125 с.
Степнов И.М., Ковальчук Ю.А. Платформенный капитализм как источники формиро- вания сверхприбыли цифровыми рантье // Вестник МГИМО-Университета. 2018. № 4 (61). С. 114.
Субетто А.И. Проблемы фундаментализaции и источников содержания высшего обра- зования. Кострома: КГПУ; М.: Исслед. центр проблем качества подгот. специалистов, 1995. С. 294.
Толстых В.И. Интернatsiонализaция // Глобалистика: энциклопедия / гл. ред. И. И. Мазур, А. Н. Чумаков; Центр научных и прикладных программ «ДИАЛОГ». М.: Радуга, 2003. С. 378-379.
Фофанов В.П. Социальная деятельность как система. Новосибирск: Наука, 1981. 306 с.
Чумаков А.Н. Культурно-цивилизatsiонные разломы современного мира // Век глоба- лизaции. 2015. № 2. С. 42. 28. Чумаков А.Н. Метафизика глобализaции. Культурно-цивилизatsiонный контекст. М.: КАНОН+, 2006. С. 31.
Щелкунов М.Д. Образование в эпоху глобализaции // Вестник экономики, права и со- циологии 2008. № 2. С. 95.