O‘QUVCHI-YOSHLARNING KASBIY KAMOLOTI MASALASIGA DOIR
Numonova Dildor Umurzoqovna, Navoiy davlat pedagogika instituti, falsafa fanlari doktori, dotsent, Nazarova Moxloroyim Alikul qizi Navoiy davlat pedagogika instituti, talaba, Xamdamova Zebiniso Xamza qizi, Navoiy davlat pedagogika instituti, talaba
Ключевые слова:
maktab o‘quvchilari, kasbiy rivojlanish, kasbiy yo’nalish, istaklar, qiziqishlar, qobiliyatlar, moyilliklar, shaxsiy kasbiy reja.Аннотация
Kirish ma’lumotlari / dolzarbligi. Ishchi kasblar bo‘yicha kadrlar tayyorlash tizimini takomillashtirish va o‘quvchi-yoshlarda zamonaviy kasb-hunar ko‘nikmalarini shakllantirish muammosi O‘zbekiston Respublikasi hukumatining diqqat markazida turibdi. Ushbu maqolada shaxsni muvaffaqiyatli ijtimoiylashtirishda o‘quvchilarning kasbiy rivojlanishi muammosi, ushbu jarayonning bosqichlari va davrlari, uning tarkibiy qismlari va psixologik-pedagogik mexanizmlari, shuningdek, o‘quvchilarning shaxsiy kasbiy rejasining ahamiyati tahlil qilinadi. Metodlar. Tadqiqot muammosi bo’yicha ilmiy adabiyotlarni tahlil qilish; o‘quvchilarning shaxsiy kasbiy rejasini shakllantirish mavzusi bo’yicha o‘quvchilarning so’rovi va og’zaki so’rovi; kasbga qiziqishning shakllanishi, asosliligi va barqarorligini diagnostika qilish uchun o‘quvchilar bilan individual suhbat; so’rov natijalarini qiyosiy tahlil qilish. Natijalar. O‘quvchi shaxsining o’ziga xos xususiyatlarini bilish o‘quvchilarga shaxsiy kasbiy rejani optimal ravishda tuzishga imkon beradi. Mansab o’sishiga bunday yondashuv o‘quvchilarning kasbiy o’zini o’zi belgilash bo’yicha faolligini faollashtiradi va ularning kasbiy rivojlanish jarayonining intensivligini oshirishga yordam beradi. Shu bilan birga, bilim olish motivlari va kasb tanlash motivlarini tahlil qilish va taqqoslash, shuningdek, ularning jamiyatning kadrlarga bo’lgan ehtiyojlariga mosligini aniqlash kerak. Xulosalar. Yosh o‘quvchilarni kasbiy rivojlanishining dastlabki bosqichida kasbiy yo’naltirish bo’yicha tadbirlar shaxsiy va individual yo’naltirilgan yordam ko’rsatishga qaratilgan bo’lishi kerak. O‘quvchilar tomonidan shaxsiy kasbiy rejani tayyorlash bo’yicha ishlarni o’z vaqtida tashkil etish kelajakdagi kasbiy faoliyat sohasini maqbul oqilona tanlashga yordam beradi. Shaxsiy kasbiy rejani tuzishda o‘quvchilarning yoshi va psixofiziologik xususiyatlarini, qobiliyatlarini, moyilliklarini va qiziqishlarini, shuningdek, jamiyatning kadrlarga bo’lgan ehtiyojlarini hisobga olish maqsadga muvofiqdir.
Библиографические ссылки
. Постановление Президента Республики Узбекистан от 8 июня 2021 года «О мерах по дальнейшему совершенствованию системы подготовки кадров по рабочим профессиям» за №ПП-5140 / https://lex.uz/ru/docs/5449380 [2]. Бордовская Н.В., Реан А.А. Педагогика: учебник для вузов. СПб: Изд. “ Питер”, 2000. – 304 с.
. Гладкова И.А. Современные стратегии профессионального становления студенческой молодежи региона. Автореф.канд…соц.наук. –Пенза, 2020. – 28 с.
. Гулямов Д.Р., Пантин Р. Система профессиональной ориентации учащихся в современных условиях // Ж. “Педагогика”, - Т., 2014. № 3, -С.14-18.
. Gulyamov Dj.R., Nurboyev Q.M., Khuzhakulov N.T. Personal professional plan of students as a factor of a targeted organization of proforientation work and a conscious profession choice / European Journal of Molecular & Clinical Medicine ISSN 2515-8260 Volume 07, Issue 07, 2020. -P.960-969 / https://ejmcm.com/article_3309.html
. Зеер Э.Ф., Павлова А.М., Садовникова Н.О. / Основы профориентологии. – М.: Высш. Шк., 2005. -159 с. https://www.studmed.ru/zeer-ef-pavlova-am-sadovnikova-no-osnovy- proforientologii_899c76bfaa8.html
. Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения. – М.: Изд. Центр «Академия», 2004. –304 с. https://www.twirpx.com/file/97850/
. Пряжников Н.С., Пряжникова Е.Ю. Психология труда и человеческого достоинства. – М.: Академия, 2001. – 480 с. [9]. Сластенин В.А. и др. Педагогика. Учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. Заведений. –М.: Изд. центр «Академия», 2002. – 576 с.
. Чистякова С. Н., Родичев В. Ф. Профессиональное самоопределение. М.: ОИЦ «Академия», 2010. -176 с.
. Чистякова С.Н., Родичев Н.Ф., Сахарова В.И. Тенденции развития профессиональной ориен_тации учащейся молодежи и вызовы времени // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2013 № 10. С. 23–29;
. Эриксон Э. Детство и общество / Пер. с англ. Изд. 2-е, перераб. и дополн. – СПб.: Летний сад, 2000. – 416 с.
. Юзликаев Ф.Р. Методы интенсификации дидактической подготовки учителя- бакалавра. Монография. –Т., 2008. – 215 с.
. Юлдашев Р. Диагностика профессионализма учителей как фактор оптимизации системы повышения квалификации педагогических кадров: Автореф. дисс. … канд.пед.наук. – Ташкент, 2001. -29 с.