METHODOLOGICAL APPROACH TO STUDYING THE PROBLEM OF PROFESSIONAL QUALITIES IN PEDAGOGY

Karshieva Dilafruz Suyunovna, Doctor of Psychology, Associate Professor

Authors

  • Karshieva Dilafruz Suyunovna TerDU

Keywords:

stress, professional stress, social, competence, socio-psychological competence, reflection.

Abstract

This scientific article reveals the role and significance of professional stress in teaching activities, its characteristics and manifestations, psychological characteristics, scientific and theoretical foundations and factors influencing it. Also presented are the methodological foundations of psychotherapeutic methods aimed at reducing the level of its influence, as well as a description of aspects of the representation of professional stress among teachers associated with work experience.

References

Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 2019 йил 7 июндаги № 472-сонли “Психология соҳасида кадрларни тайёрлаш тизимини янада такомиллаштириш ва жамиятда ҳуқуқбузарликнинг олдини олиш чора-тадбирлари тўғрисида”ги қарори / http://lex.uz.

Багнетова Е.А Образ жизни и прфессиональнве фактори риска здоровье педагога.РИО Сур ГПУ, 2017. - 6 с.

Барабанщикова В.В. Профессиональные деформaции в профессиях инновaционной сферы / автор. Дис док. Психол н., М., 2016.- 36 с.

Бодров В. А. Психологический стресс: развитие учения и современное состояние проблемы. М.: Изд-во «Институт психологии РАН». 1995. - 136 с.

Леонова, А.Б. Психопрофилактика стрессов / А.Б. Леонова, А.С. Кузнецова. - М.: МГУ, 2003. - 394 с.

Ломов Б.Ф. О системном подходе в психологии // Вопросы психологии.- Москва, 1975. −№2−С.31-45

Published

2024-06-02