SPECIFIC PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF EXPRESSION OF CREATIVITY CHARACTERISTICS IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Одилжонова Азиза Абдухакимовна Старший преподаватель кафедры общей психологии Андижанского государственного университета, кандидат психологических наук

Authors

  • Odiljonova Aziza Abdukhakimovna TerDU

Keywords:

creativity, standard thinking, abilities, sensitive period, heredity, social environment, imagination, motive, preschool age, primary school age.

Abstract

The article examines the problem of the formation and development of creative abilities. Analyzed are the studies of scientists to determine the sensitive period of the formation of creative abilities in children. Studies using various standard thinking and creative thinking methods in children have provided information on the timing of creativity in children. The social and psychological factors influencing the development of creative qualities are expressed.

References

Бухвалов В.А. Алгоритмы педагогического творчества / В.А. Бухвалов. - 2-е изд. - М.: Просвещение. - 2004 – С.96.

Выготский Л.С. Избранные психологические исследования. – Москва, 2010. – С. 148.

Гилфорда Дж. и М. Салливена Михайлова (Алешина) Е.С. Методика исследования социального интеллекта: Адаптация теста: Руководство по использованию. – СПб: ГП «Иматон», 2006.

Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы /Пер. с англ. -М.: Смысл, 2009. – С. 425.

Торренс П. Тест творческого мышления - ТТСТ: Методические рекомендации по работе с тестом (для школьных психологов)/ Перевод Н.Б.Шумаковой, КИ.Щеблановой, Н.П.Щербо. - М., 2014. – С.44.

Published

2024-06-07