THEORETICAL AND METHODOLOGICAL BASIS OF THE DEVELOPMENT OF PROGNOSTIC COMPETENCES OF PRIMARY EDUCATION TEACHERS
Nurmatov G‘ayrat Mustofoqulovich Samarqand davlat chet tillar instituti Gumanitar va axborot texnologiyalari kafedrasi katta o‘qituvchisi
Keywords:
teacher, prediction, activity, student, competence, development, knowledge,, continuous education.Abstract
This article reviewed the historical aspects of pedagogical forecasting and revealed the periodicity of its formation, described the content of each stage, showed the development process of forecasting at the current stage and its role. The problem of forecasting in the teacher’s activity was considered within the framework of the general problem of pedagogical forecasting. Modernization of the educational system, multi-level higher education and change of education within the framework of the Bologna agreement, and the problem posed in such conditions will become more and more important, as well as new development opportunities were mentioned. It was mentioned about the ways of improving the basic and subject competencies of the modern teacher, the effectiveness of the teacher’s work, the need to predict the ways of students to achieve sufficient knowledge.
References
Акмеология управления / под ред. АА. Деркача, В.Г. Зазыкина. – М.: Центр инновационных технологий, 2008. – 319 с.
Акмеология: учебник/[Абульханова К.А. и др.]; под общ. ред. А.А. Деркача; Рос. акад. гос. службы при Президенте Российской Федерации, Междунар. акме-ол. ин-т. М.: Изд-во РАГС, 2004. 681 с.
Аксенова, Л.Н. Развитие компетенции профессионального общения как часть профессиональной подготов-ки будущих специалистов высшей квалификации/ Л.Н. Аксенова, В.Н. Гаряев. – Челябинск: Изд-во ЧВВАКУШ, 2012. – 55 с.
Акулова, О.В. Информационная компетентность как цель преобразования процесса обучения в информационном обществе / О.В. Акулова // Известия Волго-градского государственного педагогического универ-ситета. – 2005. – № 1. – С. 76-80.
Александров, Ю.И. Системно-эволюционный подход в исследовании «запрета» на реализацию единицы индивидуального опыта / Ю.И. Александров, А.Г. Горкин, Ю.Р. Чистова // Творчество: наука, искусство, жизнь: мат-лы Всерос. науч. конф. – М., 2015. – С. 374–378.
Александровская, Л.Н. Управление качеством: роль образования / Л.Н.
Александровская // Высшее образо-вание сегодня. – 2004. – № 1. – С. 8-10.
Амонашвили, Ш.А. Основания педагогики сотрудничества / Ш.А. Амонашвили // Новое педагогическое мышление. – М., 1989. – С.144–177. 197
Андреев, А.Л. Компетентностная парадигма в образовании: опыт философско- методологического анализа / А.Л. Андреев // Педагогика. 2005. № 4. С. 1997.
Андреев, В.И. Педагогика: учебный курс для творче-ского саморазвития / В.И. Андреев. 2-е изд. Казань: Центр инновационных технологий, 2000. 608 с.
Анохин, П.К. опережающее отражение действительности / П.К. Анохин // Вопросы философии. 1962. № 7. С. 97-111.