THE EVOLUTION OF ACADEMIC FREEDOM IN THE CONTEXT OF DIGITAL TRANSFORMATION OF EDUCATION

Kholmatova Saidakhon Vokhobzhonovna Namangan State Institute foreign languages, senior teacher Department of Social Sciences and Humanities

Authors

  • Kholmatova Saidakhon Vokhobzhonovna TerDU

Keywords:

evolution of academic freedom, digital transformation of education, innovation in higher education, digital technologies in the academic environment, online education and academic freedom, changes in the educational paradigm, the role of digital tools in academic research, advantages and challenges of digital transformation in education.

Abstract

The article explores the changes taking place in the sphere of academic freedom in the light of modern technological transformations in education. The authors examine the impact of digital innovation on the traditional principles of freedom and independence in the academic environment, and also analyze the problems and prospects associated with this process. The article highlights the use of online platforms, adaptation of educational materials to digital formats, and possible challenges in ensuring fairness and copyright in a virtual educational environment. The work aims to provide readers with an in-depth analysis of the evolution of academic freedom in the era of digital transformation and stimulate debate about how to balance innovation with traditional values in the academic environment.

References

Пашенцев Д. А. Российское высшее образование в эпоху цифровых трансформaций // Образовательное право и правовое воспитание в условиях цифровых трансформaций. – 2022. – С. 23-29.

Моторная, С. Е. «Кризис традиционного образования: высшая школа в условиях цифровой трансформaции.» Архонт 6 (21) (2020): 44-53.

Ханс Д. В. Эволюция мировых концепций, тенденций и вызовов в интернaционализaциивыс- шего образования (пер. с англ.) //Вопросы образования. – 2019. – №. 2. – С. 8-34.

Родачин, Владимир Михайлович. «Эволюция миссии вузов и вузовской науки: история и совре- менность.» Universum: общественные науки 4 (34) (2017): 25-30.

Таверньи, К. Дж. «Стратегический менеджмент и эволюция управления в католическом универ- ситете Лювена в 1960-2002годах.» Университетское управление: практика и анализ 2 (2002): 52-62.

Кинзер, Кевин, and Джейсон Э. Лейн. «Зарубежные филиалы университетов: эволюция феноме- на.» Международное высшее образование 85 (2016): 8-10.

Оганян, Анаит Артуровна, and Дмитрий Михайлович Хлопцов. «Трансформaция глобальной академической среды: механизмы и социально-экономические последствия.» Вестник Томского госу- дарственного университета. Экономика 42 (2018): 22-40.

Ткач, Геннадий Федорович, and Василий Савельевич Сенашенко. «Болонский процесс: обзор эволюции приоритетов и промежуточные итоги.» Высшее образование в России 7 (2015): 119-130.

Published

2024-07-18