PSYCHOLOGICAL FEATURES OF BEHAVIOR MANAGEMENT IN STUDENTS

Yusupova Dilorom Toshtemirovna Navoi State Pedagogical Institute

Authors

  • Yusupova Dilorom Toshtemirovna TerDU

Keywords:

psychological characteristics, behavior management, students, educational environment, motivation, self-regulation, behavioral patterns, educational process, behavior management and education achievement correlation, pedagogical psychology, pedagogical strategies, student development, education, interaction strategies, learning environment.

Abstract

This article is devoted to the study of the psychological aspects of the management of student behavior in the educational environment. Special attention is paid to the relationship between students’ psychological characteristics, their motivation, self-regulation strategies and the effectiveness of managing their behavior in the educational environment. As a result of the studies, practical recommendations were made for teachers and management staff to optimize the educational process, create more favorable conditions for the successful study and development of students. The analysis of the psychological features of student behavior management makes an important contribution to the field of educational psychology and to the formation of effective interaction strategies in the university community.

References

Зимняя И.А. Педагогическая психология: уч. для студентов по пед. и психол. направ. и спец. — М.: Логос, 2000. — С. 45.

Ананьев Б.Г. К психофизиологии студенческого возраста / Современные психолого- педагогические проблемы высшей школы / Под ред. Б.Г. Ананьева, Н.В. Кузьминой. — Вып. 2. — Л.: ЛГУ, 1974. — С.89

Выготский Л.С. Собр. соч. в 6 т. / Под ред. А.М. Матюшкина. — М.: Педагогика, 1982—1984. — Т. 3. — С. 109.

Ильин В.С. О повышении системности в педагогической подготовке студентов к работе в школе / Современные задачи общеобразовательной школы и проблемы подготовки педагогических кадров: Сб. науч. тр. АПН СССР НИИ общей педагогики. — М., 1978. — С. 24—36.

Никитин В.А. Начало социальной педагогики: уч. пос. — М.: Флинта, 1999. — С. 72.

Павлова Л.Н. Содержание и организация самообразовательной деятельности по формированию субъективной активности студентов: Автореф. дис….канд.пед.наук. — Красноярск, 2000. — С. 19

Published

2024-07-21