PROBLEM DEVELOPMENT OF SOCIAL ACTIVITY FOR SCHOOLS AND ESSENTIAL SOCIAL-PEDAGOGIC MODELS

Nargiza Ulugbekovna Nurmatova, Acting Associate Professor, Department of Pedagogy and Psychology, Non-State HEU «Alfraganus University», Uzbekistan

Authors

  • Nargiza Ulugbekovna Nurmatova TerDU

Keywords:

social activity, schoolgirls, socio-pedagogical models, education, influencing factors.

Abstract

This study analyzes the socio-pedagogical models and factors influencing the development of schoolgirls’ social activity. Particular attention is paid to foreign practices encouraging girls’ participation in social life through initiative programs and technologies. The research identifies both internal and external factors that either hinder or support the development of social activity among schoolgirls.

References

Зарипова РС, Агафонова КЕ, Кафарова КЗ. Поощрение предпринимательской активности студентов при инициировании стартап-проектов и компетентной оценке экономической обстановки. Региональные проблемы преобразования экономики. 2024, 8(2):103-9.

Кудзиева ФЛ, Буржунова ЗГ. АКТУАЛЬНЫЕ проблемы развития профессиональной и поликультурной компетентности студентов в условиях формирования. Формирование и развитие новой парадигмы науки в условиях постиндустриального общества: монография [под ред. АА Сукиасян].-Уфа: Аэтерна, 2021.–204 с.. 2021. os-russia.com

Байбородова, Л. В., & Белкина, В. В. (2021). Концепция и модели допрофессиональной педагогической подготовки школьников.

Матвиенко, И. В. (2006). Социально-педагогическое сопровождение адаптации детей-сирот в приемной семье. Москва.

Акопян, Л. С. (2010). Психология эмоциональных состояний и их регуляция у детей младшего школьного возраста (на материале детских страхов): дисс.… докт. псих. наук.

Бацина, О. Н. (2007). Формирование культуры здоровья девушек-старшеклассниц в системе физического воспитания. Автореф.… канд. наук.-Малаховка.

Published

2025-04-17