EFFECT OF PREPARATION OF PEDAGOGICAL STAFF ON PROGRESSIVE DEVELOPMENT OF UZBEKISTAN
B. M. Saidov, Senior Lecturer, Termez State University
Keywords:
Key words: education, university, student, teacher, goal, task, result.Abstract
Abstract. This article is devoted to topical issues of training highly qualified teaching staff for Uzbekistan, based on the new requirements of the time. The education of the younger generation is associated with the training of qualified personnel who meet the most modern and promising requirements of the state. In order to turn Uzbekistan into a dynamically developing country with a market economy with a high share of intellectual contribution to society. It reveals the goals of training pedagogical personnel, identifies the tasks, and names the measures for the implementation of these tasks. This article presents changes in the departmental bodies of the republic, which are directly related to the activities of the system of continuous education in Uzbekistan.
References
Указ Президента Республики Узбекистан Ш.М.Мирзиёева «О
стратегии действий по пяти приоритетным направлениям развития Республики Узбекистан в 2017-2021 годах» от 7 февраля 2017 года // Учитель Узбекистана. Т., 2017. № 6 (2453). 10 февраля. С. 1-3.
Постановление Президента Республики Узбекистан
Ш.М.Мирзиёева «О мерах по дальнейшему развитию системы высшего образования» от 20 апреля 2017 года // Учитель Узбекистана. Т., 2017. № 36 (2463). 21 апреля. С. 1-3.
Андриянова В.И. К постановке проблемы. Взаимообусловленность личности педагога и обучающегося: Учебное пособие // Формирование личности обучающегося в условиях инновационных технологий / Под общ. ред. проф. Р.Х.Джураева; отв. ред. проф. В.И.Андриянова. – Ташкент, 2009. – 488 с.
Джураев Р.Х. Ведущие тенденции образования в XXI веке //
Uzluksiz ta’lim. – Тoshkent, 2008. – № 6. – Б. 35-41.
Мардонов Ш.К. Педагогик таълим тизимида таълимий
қадриятлардан фойдаланиш // Халқ таълими. – Тошкент, 2005. – № 6. – 24-28 б.
Толипов У.К. Технология формирования общенационального и толерантного мировоззрения у школьников Узбекистана // Uzluksiz ta’lim. – Тоshkent, 2009. – № 5. – 79-82 b.
Ибрагимова Г.Х. Профессионально-педагогическая подготовка инженеров педагогов средствами узбекских национальных традиций:
Автореф. … канд. пед. наук. – Ташкент, 1996. – 19 с.
Ибрагимов Х.И. Теоретические основы профессионального
самовоспитания будущих учителей начальных классов (на примере педагогических вузов): Автореф. дис. ... д-ра пед. наук. – Ташкент, 1999. – 37 с.
Ибрагимов Х.И., Абдуллаева Ш.А. История педагогики и
образования. Учебник для магистрантов. – Ташкент: Fan va texnologiya, 2008. – 240 с.
Рўзиева Д.И. Олий таълим муассасалари талабаларида миллий ифтихор туйғусини шакллантиришнинг илмий-педагогик асослари: Пед. фан. д-ри ... Автореф. – Тошкент, 2007. – 36 с.
Эгамбердиева Н.М. Маданий-инсонпарварлик ёндашув асосида ўқувчиларни шахсий ҳамда касбий ижтимоийлаштириш назарияси ва амалиёти: Пед. фанл. д-ри ... Дис. – Т., 2010. – 332 б.