PEDAGOGICAL AND PSYCHOLOGICAL OPPORTUNITIES TO TAKE GENDER EQUALITY AND DIFFERENCES INTO ACCOUNT IN THE EDUCATIONAL PROCESS
Keywords:
gender, feminism, educational process, sexual development, qualification, skillAbstract
The following article deals with the pedagogical and psychological possibilities of
taking into account gender equality and differences in the educational process, especially in primary education. Information on the history of gender theory is given as well. It was suggested that the
initial stages of a person's development in the process of gender identity formation are very important
and that the student should be educated and prepared for social life based on his / her gender
References
Гендер тадқиқоти асослари курси хрестоматияси: / рус тилидан қисқар. таржима. Олий
ўқув юртлари учун. – Тошкент, Ўзбекистон, 2003. – 411 б.
Мавлонова Р., Горохова О., Оглуздина Л. Меҳнат таълими методикаси: Олий пед. ҳамда
махсус ўрта билим юрт. учун ўқув қўлл. –Тошкент, Ўқитувчи, 1985. –248 б.
Педагогика: Большая современная энциклопедия / Сост. Е. С. Рапацевич – М.: Со-врем.
слово, 2005. – 720 с.
Уэст К., Зиммерман Д. Создание гендера. Пер. с англ. Е. Здравомысловой /Гендерные
тетради. Вып. 1. Спб., 1999 mhtml: file: //F: /enter/
Усманова А. Гендерная проблематика в парадигме культурных исследований //Введение
в гендерные исследования. Ч. 1: Учебное пособие. –Харьков, Спб., 2001. –447-449 с.
Хоф Р. Возникновение и развитие гендерных исследований //Пол, тендер, культура /
Под ред. Э. Шоре и К. Хайдер. –М.: 1999. –23-53 с. www.lib.vsu.ru/project/golosary. phtml.
Тилавова М. М., Шаропова З. Т. Образование на основе гендерного равенства в
начальной школе. ACADEMY научно-методический журнал №6(57). Июнь 2020. – 81 с.