TO THE QUESTION OF PEDAGOGICAL DEVIATION IN STUDENTS’ BEHAVIOR: ESSENCE, FACTORS AND CAUSES

Gulyamov Jahangir Rahmatullaevich Navoi branch of the Academy of Sciences of the Republic of Uzbekistan, candidate of pedagogical sciences, assistant professor, Akramova Gulbahor Renatovna Bukhara State University, Azimjonova Rushana Rashidovna Navoi branch of the private university «Prof», Navoi

Authors

  • Gulyamov Jahangir Rahmatullaevich, Akramova Gulbahor Renatovna, Azimjonova Rushana Rashidovna TerDU

Keywords:

deviation, students, behavior, pedagogical deviations, positive and negative deviations, causes and factors of pedagogical deviations, character traits, social environment

Abstract

The article is devoted to the study of the features of the manifestation of deviations in the behavior of students of secondary schools, the nature of the pedagogical deviation is revealed and the factors infuencing this phenomenon are identifed, as well as the socio-pedagogical aspects of the organization of diagnostic activities in schools with students with pedagogical deviations in behavior.

References

. Мирзиёев Ш.М. Буюк келажагимизни мард ва олижаноб халқимиз билан бирга қурамиз. –Тошкент: “Ўзбекистан”, 2017. – Б.163.

. Бандура А. Теория социального научения. Издательство ЕВРАЗИЯ, Санкт-Петербург, 2000 / Перевод с английского под редакцией Чубарь Н.Н. // http://nkozlov.ru/book/220-bandura-albert-teorija-socialnogo-nauchenija.

html

. Беличева С.А. Основы превентивной психологии. -М.: Социальное здоровье России, 1993. –С. 25.

. Гилинский Я. И. Социология девиантного поведения и социального контроля //Мир России. Социология. Этнология. – 1997. – Т. 6. – №. 1. – С. 163-184.

. Громов И. А., Мацкевич И. А., Семёнов В. А. Западная социология: Учебное пособие для вузов. — СПб.: ООО «Издательство ДНК», 2003. — 560 с. — (Классическое образование). — ISBN 5-901562-41-0. — С. 532.

. Ижтимоий педагогикадан атамалар луғати / Тузувчилар: 3.Кррабоева ва Н.Абдусаматова. – Наманган: НамДУ, 2017. –Б.15. (-72 б.)

. Мертон Р. К. Социальная структура и аномия // Социология преступности: Современные буржуазные теории / Пер. с франц. Е. А. Самарской; ред. пер. М. Н. Грецкий. – М.: Прогресс, 1966. –С. 299—313.

. Николаева Л.В. Положительные девиации личности как фактор развития общества / Л. В. Николаева, М. М. Парусова. — Текст : непосредственный // Молодой ученый. -2016. № 9 (113). - С. 1039-1041. - URL: https://moluch.ru/archive/113/29319/

. Паатова М.Э., Бегидова С.Н., Хакунов Н.Х. Теоретико-методологический анализ социально-педагогических феноменов «девиантное поведение» и «делинквентное поведение» подростков //Вестник Адыгейского

государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. – 2012. – №. 1. – С. 96-104. // https://cyberleninka.ru

. Социальная дезадаптация: нарушения поведения у детей и подростков / Под ред.М.А.Галагузовой. –М.: Просвещение, 1996.

. Шоназаров Ж.У. Ўсмирлик даврига хос тарбияси “қийин” болалар ва улар билан индивидуал муносабатда бўлиш психологияси // Замонавий таълим / Современное образование 2020, 2 (87). 44-45-бетлар.

. Шоумаров Ғ.Б., Умаров Б.М. Ёшларда хулқ оғиши ва тарбия бузилишининг олдини олиш бўйича психологик маслаҳатлар. – Тошкент: “Фан”, 2015 йил. 38-бет

. Эгамбердиева Н.М. Ижтимоий педагогика. –Тошкент, Алишер Навоий номидаги Узбекистон Миллий кутубхонаси нашриёти, 2009. –Б.165-166 (-234 б).

. Gulamov J.R, .Nurboyev Q.M., Tukboeva D.Z.Personal efectiveness as a factor in school student personality development: analytical review / Turkish Online journal Qualitative Inquiru (TOJQI) Volume 12, Issue 07, Julu 2021. – P.

-10296 / https://www.tojqi.net/index.php/journal/article/view/5583

. Merton R. K. Social Structure and Anomie, American Sociological Review (англ.) рус., 3, October, 1938, p.672—682.

Published

2024-04-18