SEMIOTIC APPROACH IN TEACHING EXPERIMENTAL CLASSES OF PROGRAMMING METHODS AND PARADIGMS IN UNIVERSITIES

Khakimova Sanobar Samandarovna1 1Urgench Branch of Tashkent University of Information Technologies named after Muhammad al Khwarizmi, Department of Software Engineering

Authors

  • Khakimova Sanobar Samandarovna TerDU

Keywords:

learning principles, semiotics, sign, criteria, recusive function

Abstract

This article presents a model for teaching the subject of the functional programming paradigm of the science of programming styles and paradigms based on a new approach. Based on this model, the main direction of organizing the teaching of the science of programming methods and paradigms is a systematic review. The application of this approach in teaching the science of programming methods and paradigms is a component such as a programming teaching system with all its characteristics, i.e. integrity, communication, structure and organization, system levels and their hierarchy, management, system itself. organization of zi; has its activity and development. Logical universal actions play an important role in selecting methods for solving problems in programming based on the semiotic approach, in determining optimal algorithms. Their level of development affects the ability of students to perform actions to transfer the notation of a problem-solving algorithm from one symbol system to another. From this point of view, the science of programming paradigms of technical universities is an integral part and plays an important role in forming the skills of students to adequately perceive and structure information presented in the form of symbols.

References

Гамезо М. В., Степаносова А. В., Хализева Л. М. Словарь справочник по педагогической психологии. М. : Наука, 2001.

Дубовицкая Т. Д. Методика диагностики направленности учебной мотивaции // Психологическая наука и образова- ние. 2002. №2.

Кларин М. В. Инновaции в мировой педагогике: обучение на основе исследования, игры и дискуссии (Анализ зару- бежного опыта). Рига : Эксперимент,1995.

Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования, М., 2010.

Бешенков С. А., Трубина И. И., Миндзаева Э. В. Курс информатики современной школе//Методологические проблемы наук об информaции: тезисы докл. на7-м заседании семинара (Москва, 21 мая2012 г.)– Москва, 2012. С.1-19.

Кауфман В.Ш. Языки программирования: концепции и принципы: методический материал. – 2-е изд. – М.: ДМК- пресс, 2010. – С. 29-30.

Мечковская Н. Б. Семиотика: учеб. пособие для вузов.2-е изд. – М.: Академия, 2008. – С.11-12.

Оспенникова Е. В., Шестакова Е. С. Принцип историзма в обучении физике:содержание и модели реализaции в средней общеобразовательной школе// Педагогическое образование в России. 2010. – №4. – С. 67-75.

Семакин И. Г. Эволюция школьной информатики// Информатика в школе. – 2011. – №5. С. 2-7 .

Соломоник А. Б. Семиотический подход к отбору материала для обучения в средней школе // Медиа. Ин- формaция. Коммуникaция: междунар. науч. образ. интернет-журн. 2012. – №3. – URL: http://mic.org.ru (дата обращения: 19.06.2013).

Степанов Ю. С. Семиотика. – М.: Наука, 1971. С. 80-139.

Фреге Г. Смысл и денотат// Семиотика и информатика.1997.№35.С. 352-379.

Winslow L. E. Programming pedagogy – A psychological overview / L. E. Winlow // SIGCSE Bulleting. 1996. – Vol. 3. – №28. P. 17-22.

Published

2024-05-12