THE ROLE OF PEDAGOGICAL THINKING IN THE FORMATION OF COGNITIVE ORIENTATION OF A DOCTOR – TEACHER
Shoyimova Shokhista Sanakulovna Candidate of psychological sciences, associate professor. Tashkent Pediatric Medical Institute Uzbekistan, Tashkent.
Keywords:
doctor-teacher, pedagogical thinking, cognitive orientation, doctor-teacher, professional responsibilities, development of pedagogical thinking, education, practical activity.Abstract
The article discusses the importance of pedagogical thinking in the process of training medical teachers and their subsequent activities. The article also describes that physician educators must have not only medical knowledge and skills, but also the ability to effectively communicate and educate patients. Pedagogical thinking plays a key role in shaping the cognitive orientation of physician educators, allowing them to adapt to the individual needs of patients and create a favorable learning environment. The study emphasizes the importance of pedagogical thinking in the profession of a medical teacher and recommends strengthening its development in the process of education and practical activity.
References
Аверин В.А. Психология в структуре высшего медицинского образования: Ав¬то¬ре- фе¬рат дис. док¬то¬ра пси¬хол. на¬ук. – СПб., 1997.
Куд¬ря¬вая Н.В., Зо¬рин К.В. Вве¬де¬ние в ду¬хов¬ную куль¬ту¬ру вра¬ча // Пси¬хо¬ло¬ги¬че-ские ос¬но¬вы дея¬тель¬но¬сти вра¬ча. – М., 1999.
Кудрявая Н.В., Уколова Е.М., Молчанов А.С., Смирнова Н.Б., Зорин К.В. Врач-педагог в изменяющемся мире: традиции и новaции. – 2-е изд., испр. и доп. / Под ре¬дак-ци¬ей ака¬де¬ми¬ка РАМН, проф. Н.Д. Ющу¬ка – М.: ГОУ ВУНМЦ, 2014. – 336 с.
Кулюткин Ю. Н., Бездухов В. П. Ценностные ориентиры и когнитивные структуры в деятельности учителя. – Самара: СамГПУ, 2002. – 400 с Матюшкин А. М. Мышление, обучение, творчество. – М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2003. – 720 с.
Митина Л. М. Психология профессионального развития учителя. – М.: Флинта, 1998. – 200 с.
Новиков Ю. В., Троханов Ю. П., Русина Н. А. др. Информaционные технологии и другие новaции в организaции учебного процесса в медицинском вузе / Республиканский сборник научных трудов по материалам Республиканской научно-практической конференции, посвящённой 30-летию кафедры педагогики и психологии. – РГМУ, 2003. – С. 93 -99.
Новикова О. Н. Социальное мышление и образовательная парадигма: Автореферат… канд. филос. н. – Пермь, 2003. – 21 с.
Осипова Е. К. Психолого-педагогические основы развития мышления учителя. – Тула: Изд- во Тул.гос.пед. ун-та им. Л.Н.Толстого, 1997. – 136 с.