IMPORTANT FACTORS OF IMPROVING THE QUALITY AND EFFICIENCY OF EDUCATION IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Javliyeva Shahnoza Bakhodirovna Teacher of Samarkand State University named after Sharof Rashidov (PhD)

Authors

  • Javliyeva Shahnoza Bakhodirovna TerDU

Keywords:

quality of education, modernization, innovative approach, cluster, cluster of pedagogical education, factors, selection theory, pedagogical mechanisms, modernization.

Abstract

In this article, the factors affecting the quality of education of higher educational institutions, the implementation of new approaches to improving its structure and content, the scientific and pedagogical aspects of the educational cluster, the results of the researches conducted in this regard are mentioned. Also, the important factors of improving the quality and efficiency of education in higher education institutions were analyzed, and suggestions and recommendations aimed at improving the quality and efficiency of education were presented.

References

Портер М.Э. Конкуренция. – М.: Вильямс, 2003. – С. 35.

Solvell O., Lindqvist G., Ketels C. The Cluster Initiative GreenBook, 2003. Электронный ресурс: http://www.cluster-research.org.

Шамова Т.И. Кластерный подход к развитию образовательных систем// Взаимо действия обрзо- вательных учреждений и институтов социума в обеспечении эффективности, доступности и качества образования регионаю Белгород, 2006.

Павлова Т.С. В образовательном кластере Москвы педагогов научат учить детей по ново- му / Т. С. Павлова // Учебно-методический кабинетю http://ped-kopilka.ru/blogs/pavlova-tatjana/v- obrazovatelnom-klastere-moskvy-pedagogov-nauchat-uchitdetei-po-novomu.html.

Болотов В.А. Единый государственный экзамен как элемент становления системы независимой оценки качества образования в Российской Федерации / Вестник образования. - 2004.- №23. - С.15-25.

Жук А.И. Система педагогического образования Республики Беларусь: достижения, трудности, перспективы / А. И. Жук, А. В. Торхова // Адукацыя і выхаванне. – 2014.– №7 – С. 19 – 25.; Мухамедов Ғ. И., Хўжамқулов У. Н., Тоштемирова С. А., 2020, Педагогик таълим инновацион кластери, Тошкент, Университет, - Б. 13.

Ходжамқулов У.Н. Педагогик таълим инновацион кластерининг илмий-назарий асослари // педа- гогика фанлари докт.дисс. Тошкент. 2021. – 204.

Тоштемирова С.А.Кластерли ёндашув асосида таълим сифатини ошириш // педагогика фанлари бўйича фалс.докт.дисс. Тошкент. 2021. – 198 Боймуродов А.Х. Умумий ўрта таълим тизимида информатика ва ахборот технологиялари фани- ни ўқитишнинг инновaцион кластер модели // педагогика фанлари бўйича фалс.докт.дисс. Тошкент. 2021. – 136.

Ботирова Ш.И. Адабий таълим кластеринг илмий-педагогик асослари // педагогика фанлари докт. дисс. Тошкент. 2021. – 226.

Қаршиева Д.Э. Кластер воситасида бўлажак ўқитувчиларда касбий компетенцияни шаклланти- ришнинг педагогик асослари (мактаб малакавий амалиёти мисолида) // педагогика фанлари бўйича фалс.докт.дисс. Тошкент. 2021. – 122.

Шарипова Г.Н. Педагогик таълим кластери шароитида талабаларда ўзини ўзи ривожлантириш компетенциясини шакллантириш // педагогика фанлари бўйича фалс.докт.дисс. Тошкент. 2021. – 146.

Кошанова Н.М. Умумтаълим мактабларида синф раҳбарлари фаолиятини ривожлантириш меха- низмлари (кластер ёндашуви асосида) // педагогика фанлари бўйича фалс.докт.дисс. Тошкент. 2021. – 202.

Ростовцева Л.Г. Доклад на педагогической конференции по теме “ Качество образования – пред- посылки, сущность, оценка”// https://urok. 1 sept.ru .

Осечкина Л.И. Кластерный подход как условие повышения эффиктивности деятельности вуза / Л.И.Осечкина // Высшее образование в России. -2012. -№8-9. – С.75

Published

2024-06-29