ROLE AND IMPORTANCE OF RESOURCE ROOMS IN INCLUSIVE SCHOOL

Toxtiyarova Shakhnoza, Tashkent State Pedagogical University named after Nizomiy Doctoral student (PhD) of the speech therapy department

Authors

  • Toxtiyarova Shakhnoza TerDU

Keywords:

inclusive education, school, inclusive school, equipment, special room, disabled, pupil, program.

Abstract

In recent years, Uzbekistan has seen a significant increase in attention to inclusive education. One of the key elements of a successful inclusive educational process is the creation and use of resource rooms in schools. These specially equipped rooms play an important role in supporting students with special educational needs, providing them with an individualized approach and the necessary conditions for full development and learning. This article examines the main principles of organizing and functioning resource rooms in inclusive schools in Uzbekistan, analyzes their advantages and potential challenges, and offers practical recommendations for the effective use of such spaces.

References

Айрес, Дж. «Сенсорная интеграция и ребенок». — М.: Педагогика, 2005.

Миллер, Л. «Развитие ребенка через сенсорную интеграцию». — СПб.: Речь, 2010.

Крановиц, К. «Непослушный мозг: Как помочь ребенку с нарушениями сенсорной интеграции». — М.: Логос, 2012.

Уилбард, П. «Сенсорная интеграция: Руководство для родителей и специалистов». — М.: ТЦ Сфера, 2014.

Банди, А. «Сенсорная интеграция и оккупационная терапия». — М.: Логопед, 2018.

Хелфенбейн, С. «Инклюзивное образование и ресурсные комнаты». — М.: Просвещение, 2017.

Джонсон, Д. и Джонсон, Р. «Создание инклюзивных школ: Стратегии и методы». — СПб.: Питер, 2016.

Михайлова, Н.В. «Ресурсные комнаты в инклюзивной школе: Организация и методика работы». — М.: Академия, 2019.

Кузнецова, Е.А. «Инклюзивное образование: Теория и практика». — СПб.: Речь, 2015.

Сорокина, И.В. «Психолого-педагогическое сопровождение детей с ОВЗ в условиях инклюзии». — М.: Педагогика, 2018.

Published

2025-03-03