STUDYING THE WORLD’S EXSPERIENCE ON THE APPLICATION OF EDUCATIONAL PLATFORMS IN THE PROCESS OF SCHOOL EDUCATION

Ochilova Mekhrubon Suratovna, Assistant of the Department of «Biology and Geography» Uzbek-Finnish Pedagogical Institute, Khamroeva Firuza Asrorovna, Head of the Department of «Biology and Geography» Uzbek-Finnish Pedagogical Institute, Associate Professor

Authors

  • Ochilova Mekhrubon Suratovna, Khamroeva Firuza Asrorovna TerDU

Keywords:

Educational platforms, national platforms, digital literacy, Edtech, ICT competence, Pisa-2022, LMS, MOOC, interactive tool.

Abstract

The article carried out the author’s analysis using the point scale method, based on the results of countries in terms of the level of higher education and the results of PISA-2022, as a result of which the most effective education systems of the countries of the world were determined. The article also examines the experience of identified countries in the use of educational platforms in the school education system. Characteristics of the national educational platforms of the dominant countries are given.

References

Вишнёва Л.М. Российский и зарубежный опыт в электронном обучении// Научные записки молодых исследователей №2 2019 с. 27-36

Груздева М.Л., Феофанова Т.Д. Возможности использования цифровых платформ в образовании. Modern high technologies №6, 2022 с 104-108

Ефанов А.А. и др. Весник РУДН. Серия: Социология. 2020. Т.20 №2 С.382- 393

Жук А.И., Минич О.А., Стратегия подготовки педагогических кадров для развития электронного образования// Aдукацыя I выхаванне.-2018. №2 -с 3-9

Портал статистики по данным исследования рынков и бизнес-аналитике Statista. [Электронный ресурс.] Режим доступа: https://www/statista.com/statistics/548097/ student-interest-academic-performance-analytics/(дата обраoщения:10.08.2024)

Рейтинг университетов мира Times Higher Education [Электронный ресурс]. Режим доступа:https://www.timeshighereducation.com (дата обрашения: 10.08ю2024)

Структура ИКТ - компетентности учителей. Рекомендации ЮНЕСКО [электронный ресурс]. - 2011.- Режим доступа: http://ru.iite.unesco.org/ publications/3214694/- Дата обрашение 05.08.2024

Зарубежные литературы:

Cao Yuting. The role of digital technology in schools in France Journal of Artificial Intelligence Practice (2024) vol 7 №1 Canada DOI: 10.23977jaip.2024.070113

Doniel Rodriguez-Segura(2020) Educational Technology in Developing Countries: A Systematic Review [Электронный ресурс] Режим доступа: htpp://curry.virginia.edu/default/files/EdPolicyWorks_files/72_Edtech_in_Developing_Countries.pdf (дата обращения:10.08.2024)

Fogaty W., Riddle S., Lovell M., Wilson B. (2018). Indigenous Education and Literacy Policy in Australia: Bringing Learning Back to the Dabate. The Australian Journal of Indigenous Education, 47(2),Article 2 [Интернет ресурс] Режим доступа: https:/doi. org/10.1177/0004867417700275 (дата обрашения:10.08.2024

Published

2025-03-12