GRAPHIC EXERCISES AS A MEANS OF DEVELOPING ARTISTIC AND CREATIVE ACTIVITY
Kurbanova Makhzuna Master’s student of Bukhara State Pedagogical Institute, Sobirova Sharofat Associate Professor, Bukhara State Pedagogical Institute
Keywords:
graphics, creative abilities, graphic means, texture, texture, artistic creativity.Abstract
The article deals with the use of graphic exercises as a means of developing artistic and creative abilities of middle school age students. It is shown that the maximum effect from the introduction of the system of graphic exercises is given by the use of an arbitrary form of elective classes with students. It is also noted that as a result of using a system of graphic exercises, the level of artistic thinking of students of all types is increased.
References
Забелина Е.И. Этапы развития творческой активности детей на уроках изобразительного искусства в средней школе. /Сб. науч. тр. под общ. ред. Т.А. Евсеевой. -Орел: Из-во ОГТУ, 1996. -Т.9. -317с.
AzizxodjayevaN.N. Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat. T., “Adabiyot jamg’armasi”, 2006
Гервер В.А. Развитие творческой графической деятельности школьников. /Автореф. дисс. докт. пед. наук. - М., 1992. -22с.
Oripov N. “Tasviriy san’atni o‘qitishning zamonaviy pedagogik texnologiyasi, didaktikasi va metodikasi”.-Toshkent.”Ilm ziyo”.2013.
Рылова Л.Б. Изобразительное искусства в школе. /Л.Б.Рылова – Ижевск, 2012. С.165
Сокольникова Н.М. Развитие художественно-творческой активности 3школьников в системе эстетического воспитания. /Автореф. дисс. докт. пед. наук. - М., 1997. -43с
Нерсиян Л.С. Изобразительное искусство в системе художественного образования и эстетического воспитания школьников. /Автореф. дисс. докт. пед. наук. - М., 1992. -24с.
Корешков В.В. Формирование личности учащихся в процессе деко¬ративной деятельности по художественно-эстетической организации среды /Автореф. дисс. докт. пед. наук. - М., 1994., с.23.