РИВОЖЛАНИШИДА НУҚСОНИ БЎЛГАН БОЛАЛАР ВА ЎСМИРЛАРГА ҲОЗИРГИ ЗАМОН ЛОГОПЕДИК ЁРДАМНИ ТАШКИЛ ЭТИШ: МУАММОЛАР ВА ЕЧИМЛАР

Мўминова Лола Рахимовна, педагогика фанлари доктори, профессор Шорахмедова Сурайё Камиловна, Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети мустақил изланувчиси

Авторы

  • Мўминова Лола Рахимовна, Шорахмедова Сурайё Камиловна

Ключевые слова:

ташкил этиш, логопедик ёрдам, камчиликлар, болалар, нутқ, оғир нутқ нуқсонлари, такомиллаштириш, тизим, таълим ва соғлиқни сақлаш, хусусий сектор.

Аннотация

       Мақолада Ўзбекистонда оғир нутқ нуқсонига эга бўлган болаларга логопедик ёрдамни ташкил этиш тизими, муаммолари ва логопедлар малакасини оширишдаги қийинчиликлар ва уларни ечими қисман ёритилган. Бугунги кунда мамлакатимизда нутқ нуқсонларига эга болаларга кўрсатиладиган ёрдам тизими яратилган бўлиб, мазкур тизим доимий такомиллашиб бормоқда. Логопедик ёрдам хусусий секторда таълим ва соғлиқни сақлаш йўналишида амалга оширилмоқда. Нутқ нуқсонига эга бўлган болалар тоифалари таркибига кўра полимиорф бўлиб, улар турлитумандир. Нутқ нуқсонлари турлича этиология ва патогенезга эга бўлиб, бирламчи нуқсонлар билан бир қаторда иккиламчи нуқсонлар ҳам кузатилиши мумкин.

Библиографические ссылки

Ўзбекистон Республикаси Конституцияси. – Т.: Ўзбекистон, 2007. – 39 б.

Ўзбекистон Республикасининг “Таълим тўғрисида”ги Қонуни // Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Ахбротномаси, 1997, 9 сон, 225 модда; 2013, 41 сон, 543 модда.

Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 2011 йил 13 сентябрдаги “Имкониятлари чекланган болалар учун ихтисослаштирилган давлат таълим муассасалари тўғрисидаги меъёрий-ҳуқуқий ҳужжатларни тасдиқлаш ҳақида”ги 256-сонли Қарори / Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами, 2011 й., 37-сон, 380-модда.

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги “Ўзбекистон Республикасини янада ривожлантириш бўйича Ҳаракатлар стратегияси тўғрисида”ги ПФ-4947-сонли Фармони // Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами. – №6 (766). 70 модда. – Т.: Адолат, 2017. – Б. 38.

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 1 декабрдаги ПФ-5270-сонли “Ногиронлиги бўлган шахсларни давлат томонидан қўллаб-қувватлаш тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тўғрисида” ги Фармони // Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами, 2017 йил 11 декабрь, 49-сон, 1195 модда.

Ўзбекистон Республикаси Президентининг “Ўзбекистон Республикасини янада ривожлантириш бўйича Ҳаракатлар стратегияси тўғрисида”ги Фармони // Ҳаракатлар стратегияси асосида жадал тараққиёт ва янгиланиш сари. – Т., 2007. – 92 б.

Ўзбекистон Республикасининг “Бола ҳуқуқлари кафолатлари тўғрисида”ги Қонуни // Ўзбекистон Республикаси қонун ҳужжатлари тўплами, 2008, 12-сон.

Бола ҳуқуқлари тўғрисидаги конвенция (Юнисеф). – Т., 2014. – 54 б.

Вакуленко. Л. С. Организация взаимодействия учителя-логопеда и семьи. - СПб.: Детство-Пресс, 2011. - С. 67-160.

Грибукова О. Г. Подготовка будущих логопедов к работе с родителями, имеющими детей с нарушениями речи // Научно-методический электронный журнал «Концепт». - 2018. - № V8. - 0,5 п. л. - URL: http://e-kon-cept.ru/2018/186071.htm.

Долгих Н.К. Совершенствование коррекционной работы логопеда детского сада. / Н.К.Долгих // Гуманистические основы современной образовательной парадигмы: теория и практика: Сб. науч. статей. – Абакан: отдела издательской деятельности «Роса» ХРИПКиПРО, 1999. – С. 138-141.

Логопедия: методические традиции и новаторство/Под ред. С.Н.Шаховской, Т.В.Волосовец. – Москва-Воронеж, 2003.

Логопедия. Методическое наследие: Пособие для логопедов и студентов дефект.факультетов педвузов. М., 2006. логопедии / Под ред. Волковой Л.С., С..Н. Шаховской

Лопатина Л.В. Логопедическая работа с детьми дошкольного возраста. – СПб.: РГПУ им. А.И. Герцена, изд-во «Союз», 2004. – 192 с.

Мўминова Л.Р. Нутқ камчиликлари: бартараф этиш технологиялари. – Тошкент, 2017. – 66 б.

Муминова Л.Р., Нуркельдиева Д.А.

Актуальные проблемы современной специальной педагогики находящиеся в сфере внимания современных ученых и практиков Узбекистана // Халқороилмий конференция материаллари :" Жамиятнингбаркарорижтимоий-иқтисодийривожланишйилларидашахсривожланишнингпсихологикхусусиятлари" Тошкент, 2021, 509-516 б

Мўминова Л.Р., Шомахмудова Р.Ш. Имконияти чекланган болаларни индивидуал коррекцион-ривожлантириш дастурининг методик асослари. – Т., 2007. – 27 б.

Филичева Т.Б., Чиркина Г.В. Устранение общего недоразвития речи у детей дошкольного возраста. Практическое пособие. М., 2007.

Шомахмудова Р. «Махсус ва инклюзив таълим» ўқув методик қўлланма. Тошкент «Чашма принт» 2011.

Хрестоматия по логопедии. / Под ред. проф. Л.С. Волковой, В.И.Селиверстова. Том 1. – Москва: ВЛАДОС, 1997.

Загрузки

Опубликован

2022-05-01