ACTUALIZATION OF CONCEPTUAL METAPHOR IN POETIC TEXTS

Halimova Firuza Rustamovna Associate Professor of the Department of Translation Theory and Practice, Ph.D Samarkand State Institute of Foreign Languages

Authors

  • Halimova Firuza Rustamovna TerDU

Keywords:

metaphor, image, literary mind, conceptual metaphor, cognitive process, phenomenon, essence

Abstract

From a philosophical point of view, comparison and its developed version – metaphor, performs an epistemological-cognitive function, contributing to the knowledge of the world. Linguocultural study allows us to reveal the national-cultural semantics of analogies, to understand the national axiological view reflected in it – the linguistic picture of a particular world.

References

Баранов А.Н. О типах сочетаемости метафорических моделей // Вопросы языкознания. 2003. №2. – C. 73-79.

Сафаров Ш. Когнитивно-интерактивные функции метафоры // Мир духовной культуры человечества: язык, литература, искусство. – Самарканд, 2006. – С. 82-85.

Хасанова Л. Хазойин ул-маоний” куллиётида ит образларнинг тасвирланиши тамойиллари // Scientific Progress, 2021. – 1098-1112 б.

Юлдашев А.Г. The role of cognitive mechanisms in the words with transferred meanings // Иностранные языки в Узбекистане. – Т, 2019. №3. – Б. 49-54.

Lakoff G., Johnson M. Metaphors we live by. – Chicago: The University of Chicago Press, 1980/2003.–276p.

Sherzodovich, A. S., & Jamshedovich, B. F. THE MAIN FEATURES OF THE TRANSLATION OF LITERARY TEXT. Sciencepublish. org, 16.

Халимова, Ф. Р. (2019). Прагматические свойства лингвофонетических средств в поэтическом тексте и их сравнительный анализ при переводе. Вестник Челябинского государственного университета, (1 (423)), 138-144.

Халимова, Ф. Р. (2021). КОГНИТИВ ПОЭТИКА. Academic research in educational sciences, 2(12), 133-142.

RUSTAMOVNA, H. F. (2020). Training Simultaneous Interpreters. JournalNX, 6(06), 623-627.

Rustamovna, H. F. (2020). KEY CONCEPTS OF SIMULTANEOUS TRANSLATION. В научный сборник вошли научные работы, посвященные широкому кругу современных проблем науки и образования, вопросов образовательных технологий 2020.-436 с., 232.

Published

2024-05-06